Thu. Nov 14th, 2019

Αν πας στην Πάτρα να επισκεφτείς το υπέροχο αρχαιολογικό μουσείο της πόλης

Αν πας στην Πατρα να επισκεφτεις το υπεροχο αρχαιολογικο μουσειο της πολης

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών αποτελεί σήμερα ένα σημείο αναφοράς για την πόλη όχι μόνον ως αρχιτεκτόνημα αλλά και ως εκθεσιακός χώρος με τον πλούτο των εκθεμάτων του

Κείμενο: ελc team

Email: [email protected]

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών λειτουργεί εδώ και δέκα χρόνια σε νεόδμητο κτίριο, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Θεοφάνη Μπομπότη. Μέχρι τότε το μουσείο στεγαζόταν σε μικρό διατηρητέο κτήριο που δεν ανταποκρινόταν στις σύγχρονες απαιτήσεις της τρίτης σε μέγεθος πόλης της Ελλάδας.

Έχει συνολικό εμβαδόν 5.955 τ.μ. και διαθέτει τρεις μεγάλες αίθουσες για τη μόνιμη έκθεση, μία αίθουσα για περιοδικές εκθέσεις, σύγχρονους χώρους υποδοχής και εξυπηρέτησης κοινού, αμφιθέατρο, αναψυκτήριο, εργαστήρια συντήρησης, αποθήκες αρχαίων και υπαίθριο χώρο, ο οποίος εξυπηρετεί και τη στάθμευση των οχημάτων των επισκεπτών.

Στη μόνιμη έκθεση του μουσείου εκτίθενται ευρήματα που χρονολογούνται από την 4η χιλιετία π.Χ. έως τον 4ο αι. μ.Χ. και προέρχονται από την πόλη των Πατρών, καθώς και από περιοχές της νότιας και της δυτικής Αχαΐας. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών αποτελεί σήμερα ένα σημείο αναφοράς για την πόλη όχι μόνον ως αρχιτεκτόνημα αλλά και ως εκθεσιακός χώρος με τον πλούτο, την ποικιλία και το εύρος των εκθεμάτων του και τις σύγχρονες μουσειολογικές αντιλήψεις που το διέπουν, προσδίδοντάς της ένα επιπλέον συγκριτικό πλεονέκτημα και μια αφορμή για να το επισκεφτεί κανείς.

Αίθουσα Ιδιωτικού Βίου

Η ενότητα του Ιδιωτικού Βίου περιλαμβάνει εκθέματα που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή τόσο των κατοίκων της πόλης όσο και των κατοίκων των οικισμών της περιφέρειας της δυτικής Αχαΐας από τα προϊστορικά έως τα ύστερα ρωμαϊκά χρόνια (3000 π.Χ. – 4ος αι. μ.Χ.).
Από το πλήθος και την ποικιλία των εκθεμάτων της ενότητας αυτής ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν: η κεραμική των μυκηναϊκών χρόνων, η αποκατάσταση χαρακτηριστικών τμημάτων μιας αστικής και μιας αγροτικής κατοικίας, ιδιωτικό λουτρό και αγάλματα ρωμαϊκών χρόνων και τα αντικείμενα που έχουν σχέση με τα εργαστήρια, τα επαγγέλματα, τον καλλωπισμό και τις καθημερινές ασχολίες των κατοίκων.

Ξεχωριστή όμως θέση κατέχουν τα ψηφιδωτά δάπεδα από τις κατοικίες των Πατρών, που είναι πλούσια διακοσμημένα με θέματα εμπνευσμένα από τη μυθολογία και τη φύση και συνήθως πλαισιωμένα με ποικίλα γεωμετρικά μοτίβα. Περισσότερο εντυπωσιάζουν τα ψηφιδωτά στα οποία απεικονίζονται το κυνήγι του Καλυδωνίου κάπρου που απηχεί το γνωστό μύθο του Μελέαγρου και της Αταλάντης, ο χορός τριών γυναικών γύρω από υπαίθριο βωμό, το τέθριππο άρμα με αρματοδρόμο, ο Τρίτωνας που ιππεύει ιππόκαμπο, η Αφροδίτη που κρατά καθρέπτη, η κεφαλή της Μέδουσας, η σκηνή κυνηγιού που εκτυλίσσεται σε δάσος, το πάτημα σταφυλιών από τον Πάνα και τη συνοδεία του καθώς και η σκηνή αλιείας με ερωτιδείς και θαλάσσιο κόσμο.

Αίθουσα Δημόσιου βίου

Η ενότητα του Δημόσιου Βίου καλύπτει τη χρονική περίοδο από το 1500 π.Χ. έως τον 4ο αι. μ.Χ. Η ενότητα αρχίζει με χάρτες της ρωμαϊκής επικράτειας που πλαισιώνουν το πληροφοριακό υλικό για τη μνημειακή τοπογραφία της πόλης. Ακολουθούν εκθέματα της ρωμαϊκής κυρίως εποχής που αφορούν στις τεχνικές υποδομές, τις εμπορικές δραστηριότητες, την κοινωνική και διοικητική οργάνωσή της, τις λατρείες και τη ψυχαγωγία των κατοίκων. Ορισμένα από τα μεγάλα δημόσια μνημεία της, όπως το Ωδείο, το Στάδιο, η Ρωμαϊκή Γέφυρα, το Υδραγωγείο, τα Λουτρά κλπ., παρουσιάζονται με φωτογραφικό υλικό.

Από τα εκθέματα της ενότητας αυτής ξεχωρίζουν τα ρωμαϊκά δάπεδα με πολύχρωμα μαρμαροθετήματα και ψηφιδωτά δύο μεγάλων κτηρίων, καθώς και το τμήμα πλακόστρωτου αστικού δρόμου με πλευρική κιονοστοιχία. Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζουν το μυκηναϊκό σύνολο του πολεμιστή-αξιωματούχου από τις Πόρτες και τα σύνολα των όπλων από διάφορες θέσεις της επαρχίας Πατρών, που για την προϊστορική εποχή τουλάχιστον απηχούν την πολεμική ισχύ των κατοίκων της Αχαΐας και την ύπαρξη εξουσίας.

Η θρησκεία και η ψυχαγωγία αντιπροσωπεύονται με τα θαυμάσια ψηφιδωτά δάπεδα του ποτάμιου θεού Νείλου, του Κύκλωπα και των μουσικών-αθλητικών αγώνων, με σειρά αγαλμάτων των θεοτήτων που λατρεύονταν στην Πάτρα, καθώς και με ευρήματα, στα οποία απεικονίζονται σκηνές μονομάχων. Στην αίθουσα αυτή το επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται στο εξαιρετικό μαρμάρινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, αντίγραφο ρωμαϊκών χρόνων, που αναπαράγει το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς, περίφημο έργο του Φειδία στον Παρθενώνα.

Αίθουσα Νεκρόπολης

Η ενότητα των νεκροταφείων (νεκρόπολη) περιλαμβάνει ευρήματα που προέρχονται από τα νεκροταφεία της πόλης και της ευρύτερης περιοχής και χρονολογούνται από τα μυκηναϊκά έως τα ύστερα ρωμαϊκά χρόνια. Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν τόσο την ταφική αρχιτεκτονική όσο και τον πλούτο και την ποικιλία των κτερισμάτων των τάφων, καθώς και τα έθιμα που αφορούν στον ενταφιασμό των νεκρών.

Εντύπωση στον επισκέπτη προκαλούν το σύνολο των κτερισμάτων γυναικείας ταφής του 2ου αι. π.Χ. που περιλαμβάνει χρυσά κοσμήματα και αργυρά σκεύη, τα γυάλινα σκεύη με ποικιλία σχημάτων και χρωμάτων, σειρά από χρυσά δακτυλίδια, περιδέραια, ενώτια κλπ, καθώς και τα νεκρικά στεφάνια, εκ των οποίων τα άνθη του ενός είναι κατασκευασμένα από πηλό και επιχρωματισμένα με διάφορα χρώματα και χρυσό. Σημαντικό ρόλο για τον παιδευτικό χαρακτήρα της έκθεσης κατέχει η ανασύσταση ορισμένων τύπων τάφων (θαλαμωτού, κτιστού θαλαμοειδούς, ταφής σε πίθο, κεραμοσκεπούς, κιβωτιόσχημου), που συνοδεύονται από πλούσιο εποπτικό υλικό. Οι σαρκοφάγοι, οι επιτύμβιες στήλες, οι διάφοροι τύποι των τεφροδόχων αγγείων και σκευών, η ανασύσταση ενός επιβλητικού ταφικού ρωμαϊκού μνημείου ολοκληρώνουν τη γνωριμία του επισκέπτη με την έκθεση του νέου Μουσείου Πατρών.