Tue. Jul 14th, 2020

Γενικός διευθυντής eBay: «Ετοιμάζουμε επενδύσεις στην Ελλάδα»

Ο γενικός διευθυντής του eBay μιλάει στο newsit.gr και περιγράφει τι πουλήθηκε πιο πολύ εν μέσω πανδημίας, για την περίπτωση Έλληνα που κάνει θραύση με τις πωλήσεις του αλλά και για τις επενδύσεις του στην Ελλάδα.

Ανταλλακτικά αυτοκινήτων, παιχνίδια και προϊόντα ομορφιάς, είναι οι κατηγορίες που οι Έλληνες επιλέγουν κατά κόρον για τις ηλεκτρονικές τους αγορές μέσω του eBay, ενώ παγκοσμίως οι πωλήσεις σε θερμόμετρα αυξήθηκαν κατά 5200%.

Μόνο τον τελευταίο μήνα, οι παραγγελίες από Έλληνες καταναλωτές ξεπέρασαν τις 4.000.

Η δημοφιλής ηλεκτρονική πλατφόρμα συνεργάζεται στην Ελλάδα με 12.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που το 2019 πούλησαν, σχεδόν, 1 εκατ. προϊόντα. 

Στα πιο πετυχημένα ελληνικά success story περιλαμβάνεται η περίπτωση ενός Έλληνα, που πουλά ανταλλακτικά εμπορικών σημάτων στην Ιαπωνία. Για το επενδυτικό πρόγραμμα στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων, ύψους 1 εκατ. ευρώ και για το μέλλον του εμπορίου μετά την Covid19 εποχή μιλά στο newsit.gr o Ilya Kretov, γενικός διευθυντής της eBay για τις παγκόσμιες αναδυόμενες αγορές.

Πρόσφατα η eBay ανακοίνωσε την υλοποίηση ενός προγράμματος στήριξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Ποιος είναι ο στόχος του προγράμματος και ποιες είναι οι προσδοκίες σας από το εν λόγω πρόγραμμα;

Νομίζω ότι είναι κοινός τόπος πλέον σε όλους ότι η εν εξελίξει υγειονομική κρίση έχει αλλάξει σημαντικά την καθημερινότητα όλων μας. Έχει επιφέρει τη διακοπή της επιχειρηματικής λειτουργίας σε παγκόσμιο επίπεδο επηρεάζοντας αρνητικά τον τζίρο πολλών επιχειρήσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Ιδιαίτερα όμως έχουν πληγεί οι μικρές και τις μεσαίες.  

H eBay κινητοποιείται προκειμένου να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις να διατηρήσουν την επιχείρησή τους ζωντανή, αυτή την περίοδο της αβεβαιότητας που διανύουμε. Να αναφέρω ότι ήδη η eBay συνεργάζεται με πάνω από 12.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίοι μόλις για το 2019 πούλησαν και εξήγαγαν σχεδόν 1 εκατομμύριο προϊόντα, ενώ πολλοί από αυτούς είναι για χρόνια συνεργάτες μας.

Για τη στήριξη των ΜμΕ, η eBay σχεδίασε το πρόγραμμα “Always Open”, το λανσάρισμα του οποίου πραγματοποιήθηκε και στην Ελλάδα. Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, η eBay προσφέρει στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μοναδικά προνόμια, καμία προμήθεια για 3 μήνες, δωρεάν λίστα με 50.000 προϊόντα έως τις 31 Ιουλίου αλλά και ένα εξειδικευμένο σύστημα υποστήριξης για τη δημιουργία νέων διαδικτυακών καταστημάτων. Εκείνες οι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν πάλι να κάνουν πωλήσεις ή να τις ενισχύσουν αυτή την περίοδο και δεν διαθέτουν ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να απευθυνθούν στην eBay και να συμμετάσχουν στη νέα αυτή πρωτοβουλία λαμβάνοντας δωρεάν υποστήριξη και προνόμια.

Πόσο σημαντική θεωρεί ο ιστότοπος του eBay την ελληνική αγορά; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο επενδυτικό πλάνο για την Ελλάδα;

Είμαστε μόλις 3 μήνες μακριά από το μεγάλο λανσάρισμα του προγράμματος μας Export Revival που πραγματοποιήσαμε τον Φεβρουάριο του 2020, στην Αθήνα, με τη συμμετοχή περισσότερων από 60 νέων επιχειρήσεων από τις 100 και πλέον που δηλώσαν ενδιαφέρον. Οι επιχειρήσεις αυτές είχαν τη δυνατότητα να μάθουν βήμα-βήμα πώς μπορούν να διευρύνουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα και να διαχειρίζονται μόνοι τους το e-shop τους, αποκτώντας έτσι πελάτες από όλο τον κόσμο!  Μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και εν μέσω της κρίσης, επιστρέφουμε εκ νέου στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας ένα ειδικό πρόγραμμα. Ενδεικτικό της πίστης μας για τη δυναμική που έχουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι ότι σχεδιάζουμε να επενδύσουμε έως και 1 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά μέσα από ένα πρόγραμμα με μοναδικά προνόμια, ειδικά διαμορφωμένο για την ελληνική αγορά.   Η πίστη μας αυτή ενδυναμώνεται και από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουμε επιλέξει να πραγματοποιηθεί μόνον σε 3 χώρες: την Ελλάδα, το Ισραήλ και τη Ρωσία. Με παρουσία και ενεργή λειτουργία σε 190 αγορές ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων και πολλών ευρωπαϊκών χωρών, επιλέξαμε την Ελλάδα – γεγονός που αποδεικνύει το ότι η συγκεκριμένη χώρα αποτελεί μία εξαιρετικά σημαντική αγορά για εμάς. Γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτή, ως μία από τις παγκόσμιες αναδυόμενες αγορές μας, που βρίσκονται σε πρώτη προτεραιότητα.  Ας έχουμε υπόψη πως ο Έλληνας καταναλωτής υιοθετεί πολύ γρήγορα τις νέες τεχνολογίες και προσαρμόζεται με γοργούς ρυθμούς στις παγκόσμιες τάσεις. Παράλληλα, υπάρχουν πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που συνειδητοποιούν πως η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξή τους, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία τους, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Κρίνετε ότι υπάρχει ικανοποιητική απήχηση από τους Έλληνες για τις υπηρεσίες που παρέχει το eBay;

Ναι, βλέπουμε θετική ανταπόκριση από τους Έλληνες πωλητές, κι αυτό αποδεικνύεται κι από τα στοιχεία του Μαρτίου. Πριν ακόμη ξεκινήσουμε την καμπάνια μας “Always Open” για την υποστήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, είχαμε αύξηση των Ελλήνων πωλητών στην πλατφόρμα της eBay κατά 20%, συγκριτικά με τα στοιχεία του Μαρτίου 2019 – γεγονός που μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους.  Στο πλαίσιο του σχεδιασμού της επένδυσης που φτάνει στο 1 εκατ. ευρώ και του  προγράμματος που λανσάραμε, εκτιμούμε πως όλο και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις θα ενταχθούν στην πλατφόρμα της eBay, καθώς πολλά φυσικά καταστήματα διακόπτουν τη λειτουργία τους και τις διαδικτυακές αγορές να γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Η πρόθεση των Ελλήνων να υιοθετήσουν την πλατφόρμα της eBay ως ένα κανάλι πωλήσεων επιβεβαιώνεται και από τη μεγάλη απήχηση που είχε το Export Revival. Το γεγονός αυτό ξεχώρισε στα κεντρικά και συμπεριλήφθηκε ακόμη και στην έκθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της eBay για το πρώτο 3μηνο του 2019. Και αυτό είναι σημαντικό γεγονός το οποίο αναπαράχθηκε σε πολλά ΜΜΕ παγκοσμίως.  Πιστεύουμε ότι ακόμη και αυτή η περίοδος είναι κατάλληλη για ανάπτυξη. Είναι η στιγμή που η αύξηση έρχεται χωρίς επιπλέον προσπάθεια, αποδίδοντας όλα όσα έχουμε προσπαθήσει τα προηγούμενα χρόνια. Το ηλεκτρονικό εμπόριο λειτουργεί όλο και πιο αποτελεσματικά γιατί όλο και περισσότεροι πωλητές δημιουργούν ζήτηση, ενώ όλο και περισσότεροι αγοραστές ανταποκρίνονται σε αυτή.

Ποιες είναι οι πιο περίεργες και οι πιο δημοφιλείς δημοπρασίες με ελληνική «ταυτότητα»;

Πολλοί μας θυμούνται ως πλατφόρμα δημοπρασιών. Πλέον όμως δεν είμαστε αυτό και είναι σημαντικό να γίνει ξεκάθαρο σε όλους. Η eBay Inc. είναι ένας παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα του εμπορίου, διαθέτοντας μία σειρά από πλατφόρμες, όπως το Marketplace, το StubHub και το Classifieds. Η πλατφόρμα eBay λειτουργεί κατά 80% ως marketplace και διαθέτει πληθώρα προιόντων που μπορεί κανείς να αγοράσει άμεσα, σε μία καθορισμένη τιμή. Συνολικά, συνδέει εκατομμύρια αγοραστές και πωλητές παγκοσμίως. Γι΄ αυτό, η eBay αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες και πιο διαδραστικές αγορές του κόσμου, προσφέροντας μοναδικές επιλογές, μεγάλης αξίας.

Όσο παράξενο και εάν φανεί, η πρώτη κατηγορία σε πωλήσεις στην Ελλάδα είναι ανταλλακτικά αυτοκινήτων, σε ποσοστό 14% ενώ τη δεύτερη θέση μοιράζονται τα παιχνίδια και η κατηγορία ομορφιά. Αξίζει να αναφερθώ σε ένα ιδιαίτερα δημοφιλές παράδειγμα ενός Έλληνα πωλητή που πουλά ιαπωνικά ανταλλακτικά συγκεκριμένων εμπορικών σημάτων στην Ιαπωνία και είναι εξαιρετικά επιτυχημένος. Ο συγκεκριμένος πωλητής, με έδρα την Ελλάδα, συμμετέχει στην πλατφόρμα μας από το 2012, λαμβάνοντας μόνο καλές κριτικές.

Πώς επηρέασε τις πωλήσεις του eBay η πανδημία του Covid 19;

Στο πλαίσιο της πανδημίας του κορονοϊού, υπάρχει μία έντονη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Καθώς, οι καταναλωτές αποφεύγουν να βγουν από το σπίτι τους και να ψωνίσουν από τα φυσικά καταστήματα, στράφηκαν στις διαδικτυακές αγορές. Ακόμα και όσοι δεν ήταν εξοικειωμένοι με το ηλεκτρονικό εμπόριο, κατάφεραν να μάθουν να ψωνίζουν online μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. O κλάδος των logistics ήρθε αντιμέτωπος με μεγάλες προκλήσεις λόγω του κορονοϊού, με τις μεταφορές να συναντούν μεγάλες καθυστερήσεις σε πάρα πολλές χώρες και τις αγορές να κλείνουν τα σύνορά τους, η μία μετά την άλλη. Παρ’ όλα αυτά, τα εθνικά ταχυδρομεία και οι ταχυμεταφορές προσαρμόστηκαν αργά ή γρήγορα στις νέες συνθήκες, βρίσκοντας λύσεις μέσα από την αποστολή δεμάτων με πτήσεις επιβατών που ακυρώθηκαν. Στο πλαίσιο αυτό, με πολλά από τα δέματα να συναντούν σημαντικές καθυστερήσεις, πολλές εταιρίες αντιλήφθηκαν πως χρειάζεται να αναθεωρήσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα και να αντιμετωπίσουν αυτή την κρίση ως ευκαιρία.

Ποιες κατηγορίες προϊόντων σημείωσαν τις μεγαλύτερες πωλήσεις τις ημέρες της καραντίνας και ποιες από αυτές εκτιμάτε, ότι έχουν προοπτικές για να αναπτυχθούν περαιτέρω;

Την περίοδο που διανύουμε, οι πολίτες έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Ενδεικτική είναι και η μείωση στη ζήτηση των προϊόντων αντηλιακής προστασίας & μαυρίσματος κατά 60% και των ρολογιών κατά 60%. Από την άλλη,  οι μάσκες, τα απολυμαντικά, τα θερμόμετρα βρίσκονται σε πρώτη ζήτηση. Έπειτα, τα αθλητικά ρούχα, τα αθλητικά παπούτσια αλλά και είδη εκγύμνασης καταγράφουν μεγάλη αύξηση πωλήσεων, στην προσπάθεια των πολιτών να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους στο σπίτι. Ακόμη, προϊόντα για το σπίτι και τον κήπο, παιχνίδια και επιτραπέζια και προϊόντα που σχετίζονται με διάφορα χόμπι βρίσκονται σε μεγάλη ζήτηση.  Η αύξηση που παρουσιάστηκε την περίοδο αυτή, απεικονίζεται και στην Ελλάδα. Συνολικά, κατηγορίες όπως αντισηπτικά, θερμόμετρα και μάσκες κατέγραψαν σημαντική αύξηση πωλήσεων. Από αυτά, τεράστια ποσοστιαία αύξηση σημειώθηκε για μάσκες και αναπνευστήρες  που πωλήθηκαν από Έλληνες προμηθευτές μέσω της πλατφόρμας, κυρίως προς τις Η.Π.Α., σε διάστημα περίπου ενός μήνα. Oι πωλήσεις στα θερμόμετρα αυξήθηκαν κατά 5200%, ενώ στα βρεφικά θερμόμετρα κατά 1500%, με τις παραγγελίες να λαμβάνουν χώρα κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο.  Σε σύγκριση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, τα βότανα και τα παρεμφερή προϊόντα έχουν σημειώσει αύξηση 50%,  με τα προϊόντα υγείας και φροντίδας να σημειώνουν αύξηση κατά 40% ενώ 50% αυξήθηκαν οι αγορές βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής. Εντυπωσιακή αύξηση κατά 300% κατέγραψε, επίσης, και η κατηγορία τροφίμων & ποτών, ενώ η κατηφορία προϊόντων ηλεκτρικού εξοπλισμού αυξήθηκε κατά 28%. Πολλοί φαίνεται να ασχολήθηκαν αυτή την περίοδο με τον κήπο τους, γεγονός που αποδεικνύεται από την αύξηση σε αγορές φυτών, σπόρων και βολβών, η οποία έφτασε στο 95% συγκριτικά με τη περυσινή χρονιά. Σε μία κατηγορία μάλιστα που πάντα είναι δημοφιλής.  Οι κατηγορίες μουσικής και παιχνιδιών σημείωσαν, επίσης, σημαντική ανάπτυξη λόγω της ανάγκης των ανθρώπων να περνούν το χρόνο τους στο σπίτι με έναν δημιουργικό και διασκεδαστικό τρόπο. Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια του Κορωνοϊού, οι νέοι Έλληνες πωλητές, που εντάχθηκαν από την αρχή του χρόνου στην πλατφόρμα της eBay, πούλησαν 600 προϊόντα από την κατηγορία των βιντεοπαιχνιδιών και 200 προπληρωμένες κάρτες gaming.  Αξίζει να σημειωθεί και η πολύ μεγάλη άνοδος των εγχώριων πωλήσεων, με πάνω από 4.000 παραγγελίες από Έλληνες καταναλωτές να λαμβάνουν χώρα τον τελευταίο μήνα. Παράλληλα, αύξηση παρατηρήθηκε και στο δίκτυο πωλητών της eBay, με 1.663 νέους πωλητές να έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα από τις αρχές του έτους, 450 εκ των οποίων προσχώρησαν τον τελευταίο μήνα. Μπορούμε, επίσης, να εντοπίσουμε μία σταθερή αύξηση στον αριθμό των νέων πωλητών, σε εβδομαδιαία βάση.

Ποιοι είναι, κατά τη γνώμη σας, οι τομείς με τις μεγαλύτερες επενδυτικές ευκαιρίες, την περίοδο που διανύουμε;

Θα υπάρξει ένα μεγάλο άλμα σε όλους τους τομείς που σχετίζονται με τις διαδικτυακές υπηρεσίες. Εκτιμώ ότι θα μιλάμε για μετασχηματισμό μέσα στις ήδη μεγάλες τεχνολογικές και ψηφιακές αλλαγές που γίνονται. Από το πιο απλό, όπως είναι οι διαδικτυακές εκπαιδεύσεις που σε πολλές χώρες δεν έχουν πετύχει στην εφαρμογή τους έως νέες εφαρμογές που σχετίζονται με το νέο περιβάλλον που ζούμε.  Τόσο η καθημερινότητά μας, όσο και η εργασιακή μας ρουτίνα έχουν αλλάξει. Η κοινωνική αποστασιοποίηση προβλέπεται να διαρκέσει αρκετό καιρό, κι ως εκ τούτου οι λύσεις για την κάλυψη αυτού του κενού, θα αυξηθούν.

Πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί το επιχειρηματικό τοπίο, μόλις λήξει η περίοδος του υποχρεωτικού εγκλεισμού στα σπίτια;

Πιστεύω ότι είναι νωρίς να ρισκάρουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη. Παίρνοντας ως παράδειγμα την Κίνα, με τους πολίτες να επιστρέφουν στις χώρους εργασίας τους, μπορούμε να κάνουμε μία εκτίμηση πως από τον Ιούνιο θα υπάρξει μια σχετική χαλάρωση σε όλο τον κόσμο, δεδομένης και της καλοκαιρινής περιόδου, με πιθανή αύξηση του ιού πάλι από Οκτώβρη. Από την άλλη, πολλές επιχειρήσεις, υπολογίζεται, να επιστρέψουν στην κανονική τους λειτουργία από Οκτώβρη-Νοέμβρη, με την ελπίδα πως τότε θα είναι και το τέλος της κρίσης. Φυσικά, δεν μπορώ να προβλέψω τι τροπή θα λάβει όλη αυτή η κρίση και πως θα εξελιχθεί μελλοντικά, αλλά ελπίζω για το καλύτερο και προσπαθώ να παραμένω αισιόδοξος.