Fri. Sep 25th, 2020

Φυστικοβούτυρο ή αμυγδαλοβούτυρο; Ποιο έχει τη μεγαλύτερη διατροφική αξία;

Από όλα τα βούτυρα ξηρών καρπών, είμαστε πιθανότατα πιο εξοικειωμένοι με το φυστικοβούτυρο. Αυτό ήταν το πρώτο που εμφανίστηκε στην αγορά πριν πολλά χρόνια και αυτό έρχεται πρώτο στη σκέψη όλων μας όταν μιλάμε για φυτικό βούτυρο από ξηρούς καρπούς. Ωστόσο πλέον, υπάρχει μια πληθώρα από ανάλογα βούτυρα για να διαλέξουμε. Τα βούτυρα από σπόρους, αμύγδαλα, φουντούκια, κάσιους κτλ διατίθενται στην αγορά και έχουν κερδίσει ένα μεγάλο φανατικό κοινό, ειδικότερα νέων ανθρώπων που στρέφονται σε μια πιο ποιοτική και υγιεινή διατροφή.

Η περιεκτικότητά τους σε λιπαρά, αλλά και το θερμιδικό τους φορτίο όταν καταναλωθούν σε μεγάλες ποσότητες, τα καθιστά μια από τις πιο «παρεξηγημένες» τροφές. Και όμως, τα λιπαρά που περιέχουν οι ξηροί καρποί είναι τα ακόρεστα, κυρίως μονοακόρεστα, κοινώς γνωστά ως τα «καλά» λιπαρά. Καιρός λοιπόν να καταρριφθεί αυτός ο μύθος και να εντάξουμε στο διαιτολόγιό μας τους ξηρούς καρπούς αλλά και τα αλείμματά τους, καθώς έρευνες έχουν συνδέσει τα ακόρεστα λιπαρά που περιέχουν με οφέλη στο καρδιαγγειακό σύστημα, στην μείωση της χοληστερόλης, ακόμη και στην μείωση του σπλαχνικού λίπους, καθιστώντας τα κατάλληλα για τη μείωση του σωματικού βάρους.

Φυστίκι ή Αμύγδαλο;

Οι διαφορές μεταξύ τους όσον αφορά τις θερμίδες ή την γεύση είναι ελάχιστες, παρ’ όλα αυτά με μια πιο λεπτομερή ματιά, το φυστικοβούτυρο περιέχει περισσότερες πρωτεΐνες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα αλείμματα, ενώ το αμυγδαλοβούτυρο είναι πιο πλούσια πηγή ασβεστίου, φυτικών ινών, βιταμίνης Ε και μονοακόρεστων λιπαρών. Έτσι η απάντηση στο ερώτημα ποιο άλειμμα ξηρών καρπών να προτιμήσουμε βρίσκεται στο ότι όλα είναι εξίσου υγιεινά, με το αμυγδαλοβούτυρο όμως να υπερτερεί σε κάποια διατροφικά στοιχεία.

Το φυστικοβούτυρο είναι λίγο πιο χαμηλό θερμιδικά και περιέχει περισσότερη πρωτεΐνη, ενώ το αρνητικό του είναι ότι έχει περισσότερα κορεσμένα λιπαρά σε σχέση με το βούτυρο αμυγδάλου. Το βούτυρο αμυγδάλου από την άλλη έχει περισσότερες φυτικές ίνες, που βοηθάνε στην καλύτερη πέψη και λειτουργία του εντέρου. Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του είναι ότι περιέχει σημαντικά περισσότερη βιταμίνη Ε σε σχέση με το φυστικοβούτυρο, η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και δρα σαν αντιοξειδωτικό για την προστασία των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες. Το βούτυρο αμυγδάλου, επίσης, περιέχει μαγνήσιο και ασβέστιο που βοηθάνε στην καλύτερη λειτουργία των μυών και φαίνεται να συμβάλλουν στη βελτίωση της οστικής πυκνότητας.

Σε κάθε περίπτωση, συστήνεται η κατανάλωση των βουτύρων ξηρών καρπών αλλά η αποφυγή των τυποποιημένων προϊόντων του εμπορίου στα οποία έχουν προστεθεί συντηρητικά, ζάχαρη και πιθανότατα περισσότερο αλάτι.