Wed. Apr 14th, 2021

ΕΛΤΑ: «Χρυσές» αποζημιώσεις σε όσους εργαζόμενους αποχωρήσουν μέσω εθελουσίας

Σε εξέλιξη βρίσκεται το Πρόγραμμα Εθελούσιας Εξόδου για το μόνιμο προσωπικό των ΕΛΤΑ, με στόχο την αποχώρηση 2.000 εργαζομένων.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα newmoney.gr, το πρόγραμμα, στο οποίο εν δυνάμει δικαιούχοι είναι συνολικά 4.000 εργαζόμενοι, αποτελεί το ευνοϊκότερο των τελευταίων ετών που έχει πραγματοποιηθεί από δημόσια επιχείρηση. Σημειώνεται ότι στο πρόσφατο πρόγραμμα εθελουσίας της ΔΕΗ παρεχόταν εφάπαξ αποζημίωση ύψους 35.000€ ανά συμμετέχοντα και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προϋπηρεσία ή κοινωνικά κριτήρια. Αντίθετα, στα ΕΛΤΑ προβλέπεται διπλάσια παροχή ανά εργαζόμενο με μέσο ύψος αποζημίωσης που ξεπερνά τις 70.000€.

Το πρόγραμμα που ολοκληρώνεται στις 19 Φεβρουαρίου προβλέπει καταβολή μισθών έως και τεσσάρων ετών που θα φτάνουν έως και τα 95.000€, κοινωνικά κριτήρια που καλύπτουν ανήλικα τέκνα, τέκνα ΑΜΕΑ, καθώς και πρόσθετη ασφαλιστική κάλυψη. Όπως αναφέρει η εταιρεία, στον υπολογισμό της αποζημίωσης συμπεριλαμβάνονται όλα τα επιδόματα και γίνεται με βάση τους μισθούς του Δεκεμβρίου 2020, που μεσοσταθμικά είναι μεγαλύτεροι κατά 8% έναντι της νέας ΣΣΕ που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2021.

Επίσης, με δαπάνη των ΕΛΤΑ προβλέπεται η διατήρηση των καλύψεων Ασφάλισης Ζωής και της Πρόσθετης Υγειονομικής Περίθαλψης για δύο χρόνια, τόσο για τον εργαζόμενο, όσο και για τα εξαρτώμενα μέλη του. Ακόμη, προβλέπεται νομική υποστήριξη από ειδικούς σε ασφαλιστικά ζητήματα εργατολόγους για τους εργαζόμενους που βρίσκονται κοντά σε ηλικία συνταξιοδότησης.

Να σημειωθεί πως οι εργαζόμενοι που θα επιλέξουν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, προβλέπεται να αποχωρήσουν σταδιακά από το τέλος Φεβρουαρίου έως και τα μέσα Μαΐου, ενώ το ποσό της Εθελούσιας θα καταβάλλεται κατά την ημερομηνία της αποχώρησης.

Μετασχηματισμός

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ προχωρά στην εφαρμογή του σχεδιασμού αυτού λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις αντικειμενικές συνθήκες που έχουν προκύψει στην ταχυδρομική αγορά, με τη συρρίκνωση του όγκου του συμβατικού έργου, αλλά και τα δεδομένα που έχουν προκύψει για την ίδια την εταιρεία στο πλαίσιο του μετασχηματισμού της. Το πλαίσιο αυτό προβλέπει την αλλαγή του μοντέλου διανομής που γίνεται πλέον αραιότερο, ακολουθώντας τις επιταγές της ΕΕΕΤ και τη διεθνή πρακτική, αλλά και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της. Στο πλαίσιο αυτό, τα ΕΛΤΑ θα λειτουργούν εκ των πραγμάτων με πολύ λιγότερο προσωπικό, από τους προσεχείς κιόλας μήνες.

Να αναφερθεί πως το νέο οργανόγραμμα του οργανισμού, πέραν της μείωσης του προσωπικού, με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή, προβλέπει μεγαλύτερη ευελιξία τόσο στη διαμόρφωση του δικτύου, όσο και στα εργασιακά, που πλέον προσαρμόζονται στα δεδομένα του ιδιωτικού τομέα.

Ως γνωστόν, τα ΕΛΤΑ θα χρειαστούν επιπλέον 80 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση επενδύσεων με αιχμή τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ομίλου, προκειμένου να γίνει πιο ανταγωνιστικός και να αναπτύξει νέες υπηρεσίες για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε γωνιά της χώρας. Μετά την είσπραξη της αποζημίωσης για την Καθολική Υπηρεσία των προηγουμένων ετών και την Αύξηση Κεφαλαίου των 100 εκατ. ευρώ, δεν θα υπάρξει καμία άλλη χρηματοδότηση από το κράτος προς τα ΕΛΤΑ, τα οποία καλούνται να κινηθούν πλέον αυτόνομα.

Ως αποτέλεσμα, το πρόγραμμα εθελουσίας είναι κομβικής σημασίας για τον εξορθολογισμό του λειτουργικού κόστους. Όπως, όμως, αναφέρουν κύκλοι της εταιρείας, λαμβάνει παράλληλα υπ’ όψιν και την επί σειρά ετών συνεισφορά των εργαζομένων της. Για τον λόγο αυτόν, σημειώνουν, η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει εξαντλήσει κάθε δυνατότητα των οικονομικών δυνατοτήτων της εταιρείας, για να προσφέρει ένα πλήρες και ολοκληρωμένο πρόγραμμα, εφάμιλλο των προγραμμάτων που έχουν τρέξει οι μεγαλύτερες ιδιωτικές επιχειρήσεις της χώρας μέσα στο 2020.

Crash test

Πρόκειται, όπως τονίζουν, για μια win-win λύση: Δίνει τη δυνατότητα στους μόνιμους εργαζόμενους να αποχωρήσουν με σημαντικές αποζημιώσεις και σημαντικές κοινωνικού περιεχομένου παροχές, ενώ δίνει τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να μπουν σε τροχιά βιωσιμότητας και κερδοφορίας μέσα στην επόμενη διετία.

Να τονιστεί πως δεδομένης της δυσχερούς θέσης της εταιρείας και των περιορισμένων κεφαλαιακών δυνατοτήτων της, το συγκεκριμένο πρόγραμμα εθελουσίας δεν μπορεί να επαναληφθεί, ούτε και προβλέπεται κάτι τέτοιο στο 5ετές πλάνο που κατατέθηκε και εγκρίθηκε από τον μέτοχο κατά τη διαδικασία της ΑΜΚ.

Κατά συνέπεια, η επιτυχία του θα κριθεί από την ανταπόκριση των εργαζομένων, τόσο στο ίδιο το πρόγραμμα, όσο και στα νέα δεδομένα που προκύπτουν για την εταιρεία στο πλαίσιο του μετασχηματισμού της. Στην πράξη θα αποδειχθεί ένα crash test (πείραμα) για την ανταπόκριση εργαζομένων του ευρύτερου δημόσιου τομέα σε σχετικές διαδικασίες, καθώς το πρόγραμμα Εθελουσίας Εξόδου στα ΕΛΤΑ συνιστά τον προπομπό (οδηγό) αντίστοιχων κινήσεων και σε άλλες επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα.