Fri. May 7th, 2021

Η Κορινθιακή Σταφίδα στα Προγράμματα Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Κοινοποίηση ειδήσεων

Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία την Παρασκευή 16/04/2021 το Διήμερο Επιμορφωτικό Σεμινάριο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Σικυωνίων, με θέμα:
«Η Κορινθιακή Σταφίδα στα Προγράμματα Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη», για  εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Πελοποννήσου & Δυτικής Ελλάδας και της Περιφερειακής Ενότητας Ζακύνθου.
Το επιμορφωτικό σεμινάριο συνδιοργανώθηκε με το Μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης (MIO-ECSDE), το Διεθνές Δίκτυο MEdIES, τα Κ.Π.Ε. Καλαμάτας, Καστρίου, Κλειτορίας-Ακράτας, Κρεστένων, Μεσολογγίου, Μολάων, Νέας Κίου και την Έδρα /Δίκτυο UNESCO-ΕΚΠΑ “Διαχείριση και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη και σε συνεργασία με τις/τους Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων/Πολιτιστικών Θεμάτων των Δ/σεων Α/θμιας Εκπ/σης Αργολίδας, Αχαΐας, Ζακύνθου, Ηλείας, Κορινθίας και Β/θμιας Εκπ/σης Αργολίδας, Αχαΐας, Κορινθίας.

Το Σεμινάριο υλοποιήθηκε σύγχρονα από απόσταση, λόγω της πανδημίας COVID-19, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Zoom και Webex meeting του Υπουργείου Παιδείας με ταυτόχρονη μετάδοση από το κανάλι Youtube του Κ.Π.Ε. Σικυωνίων, με τη συμμετοχή 200 εκπαιδευτικών.
Την έναρξη του σεμιναρίου, την Τετάρτη 14/04/2021 χαιρέτησαν ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κος Βούτσινος, ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου κος Οικονομόπουλος, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας κος Ντρίμερης και ο Δήμαρχος Σικυωνίων κος Σταματόπουλος.
 
Στο Επιμορφωτικό Σεμινάριο μίλησαν:

Στοχοθεσία σεμιναρίου,  
Γεωργία Ματσούκα, Γεωπόνος, Αναπληρώτρια Υπεύθυνη Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Σικυωνίων

Θεματική προσέγγιση της Εκπαίδευσης Αειφόρου Ανάπτυξης με αντικείμενο την Κορινθιακή σταφίδα
Μιχαήλ Σκούλλος, Ομότιμος Καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος και Ωκεανογραφίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), Διευθυντής Έδρας και Δικτύου UNESCO Διαχείριση & Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στη Μεσόγειο του ΕΚΠΑ. Πρόεδρος του MIO-ECSDE (Μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και την Αειφόρο Ανάπτυξη), Συντονιστής του διεθνούς Δικτύου MEdIES για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ), Συν-Πρόεδρος της Επιτροπής για τις Διεθνείς Πολιτικές του Προγράμματος GAP UNESCO για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Κορινθιακή σταφίδα: Από τον Όμηρο στην Unesco
Μιχάλης Καρβέλας, M.Sc. Χημικός, Μ.Β.Α., Υπεύθυνος Ερευνητικών Έργων Παναιγιαλείου Ένωσης Συνεταιρισμών (Π.Ε.Σ), Συντάκτης Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Από το «θαύμα» στην καταστροφή: Η Κορινθιακή σταφίδα και η ελληνική οικονομία στο 19ο αιώνα
Βασίλης Πατρώνης, Καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών

Η διατροφική αξία της Κορινθιακής σταφίδας
Βάιος Καραθάνος, Καθηγητής Φυσικοχημείας και Μηχανικής Τροφίμων, Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Η Κορινθιακή σταφίδα στο τραπέζι μας. Προτάσεις αξιοποίησης σε συνταγές
Γεώργιος Παλησίδης, Καθηγητής Γαστρονομίας & Σύμβουλος Επιχειρήσεων Εστίασης και τροφίμων

“Think out of the Box “, (Σκέψου χωρίς σύνορα)
Κατερίνα Ρέππα-Ζεστός, Διεθνής Μεσολαβητής – International Business Coordinator

“Η φύση και το τοπίο της Κορινθιακής Σταφίδας”      
Κώστας Παπακωνσταντίνου, Δάσκαλος,  Phd Οικολογία              

Παραδοσιακό & πολιτισμικό τοπίο της Κορινθιακής Σταφίδας
Βάσω Βλάμη, Περιβαλλοντολόγος  Phd 

Την Παρασκευή 16/04/2021, έξι ( 6 ) εργαστήρια πλαισίωσαν το θεωρητικό μέρος. Οι εκπαιδευτικοί χωρισμένοι σε ομάδες των 35 περίπου ατόμων επέλεξαν να συμμετέχουν δημιουργικά σε ένα από τα 6 εργαστήρια, τα οποία ήταν τα εξής:

Πρόγραμμα εργαστηρίων 16/4/2021          
  ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΊΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΈΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1ο Εργ/τήριο Μουσειακή Εκπαίδευση και Εκπαίδευση Αειφόρου Ανάπτυξης: η περίπτωση της κορινθιακής σταφίδας 1.Γιαννακογεώργου Όλγα, 
Υπεύθυνη ΚΠΕ Μεσολογγίου,
2.Ματσούκα Γεωργία, Αναπληρώτρια Υπεύθυνη ΚΠΕ Σικυωνίων, 
3.Ψαλλιδάς Βασίλειος Φυσιογνώστης MSc, MEdIES Μορφή: αξιοποίηση ψηφιακών συνεργατικών μέσων  για την παρουσίαση εργαλείων, προϊόντων σταφίδας και τον άνθρωπο ως παραγωγό, μεταποιητή και καταναλωτή σταφίδας. Μεθοδολογική προσέγγιση: αξιοποίηση φωτογραφιών, βίντεο και  προσωπικών αφηγήσεων –    παρουσίαση, ερμηνεία, συζήτηση
2ο Εργ/τήριο 1. Δημιουργία ψηφιακής gallerie με θέμα την κορινθιακή σταφίδα.
2.Δημιουργία διαδραστικού χάρτη με τις περιοχές που υπάρχει κορινθιακή σταφίδα μέσω του google earth 1.Μυλωνά Μαρία
 Αν. Υπ. ΚΠΕ Μολάων
2.Πούλου Φωτεινή Μέλος Π.Ο.ΚΠΕ Μολάων Μορφή: αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων για τη δημιουργία ενός εικονικού μουσείου.
Μέσω του google earth φτιάχνω τον ψηφιακό χάρτη. Οδηγίες χρήσης εργαλείων για μια παρουσίαση. Παρουσίαση θεματικού διαδραστικού χάρτη του ΚΠΕ Μολάων.
3ο Εργ/τήριο Το περιβαλλοντικό μονοπάτι ως διδακτικό εργαλείο για την ανάδειξη του ρόλου της σταφίδας στην διαμόρφωση του αστικού τοπίου. Το παράδειγμα του Πύργου. 1.Γαβράς Πέτρος, Υπεύθυνος ΚΠΕ Κρεστένων
2.Τσούρα Αγγελική Αναπλ. Υπεύθυνη ΚΠΕ Κρεστένων
3.Σχοινά Μαρία Μέλος Π.Ο. ΚΠΕ Κρεστένων  Μορφή: αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων  για τη δημιουργία αστικού περιβαλλοντικού μονοπατιού (ενδεικτικά: συνεργατικά έγγραφα, google map κλπ
4ο Εργ/τήριο  Η ιστοριογραμμή της σταφίδας: από το χωράφι στο πιάτο μας  1.Παπαϊωάννου Ιωάννα
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Αχαΐας

  1. Βλάχος Ιωάννης  Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων ΔΔΕ Αχαΐας 
  2. Αντωνακοπούλου Ελένη 
    Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΠΕ Αχαΐας
  3. Μαντζουράτου Βασιλική
    Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων ΔΠΕ Αχαΐας  Ένα συμμετοχικό βιωματικό εργαστήριο με χρήση ψηφιακών εργαλείων (jumboard, padlet, EdPuzzle, cmaps, wordwall, kahoot, wordart, stοrymaps).
    Στο εργαστήριο θα παρουσιαστούν δραστηριότητες και παιχνίδια σχετικά με:
    ⦁ την καλλιέργεια της σταφίδας
    ⦁ τα τοπικά προϊόντα  ΠΟΠ- ΠΓΕ
    ⦁  τη μεταφορά της σταφίδας
    ⦁  το ρόλο της στην τοπική οικονομία – κοινωνία
    ⦁ την πολιτιστική κληρονομιά και 
    ⦁ τη διατροφή
    5ο Εργ/τήριο Η χρήση του στοπ καρέ animation 1. Σταθόπουλος Παναγιώτης
    Δάσκαλος,  Maitre es sciences de l education Bordeaux II
  4. Ηλιοπούλου Ευγενία
    Δασκάλα, Υπεύθυνη Σχ. Δραστηριοτήτων ΔΠΕ Ηλείας  Μέσα από έτοιμα παραδείγματα θα γίνει παρουσίαση των αρχών της τεχνικής του ΣΤΟΠ ΚΑΡΕ ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ
    Παρουσίαση των διαφορετικών σταδίων δημιουργίας μιας μικρής ταινίας.σε σχέση με το θέμα της σταφίδας
    ΣΕΝΑΡΙΟ
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ
    ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΗΧΟΥ
    CREDITS
    6ο Εργ/τήριο Παίζω και μαθαίνω για τη σταφίδα ψηφιακά 1. Ιωάννα Ραβάνη
     Αν. Υπ. ΚΠΕ Καλαμάτας
  5. Γεώργιος Αργυροηλιόπουλος Μέλος Π.Ο.ΚΠΕ Καλαμάτας Ιδέες δημιουργίας παιχνιδοερωτήσεων με ψηφιακά εργαλεία (ερωτοαπαντήσεις – ασκήσεις mix-match κα.) ανάλογα τη βαθμίδα των εκπαιδευτικών

Οι αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών, μετά την ολοκλήρωση του διήμερου σεμιναρίου, μαρτυρούν το αποτέλεσμα του:
⦁ «Πολύ καλά οργανωμένο με πλήρη και ενδιαφέρουσα θεματολογία»
⦁ «Ως “ ένα ταξίδι” στο χώρο και στο χρόνο με αφετηρία τη σταφίδα»
⦁ «Υπερτροφή, μαύρος χρυσός, πολύτιμη καλλιέργεια για το περιβάλλον, είναι οι λέξεις που μου έμειναν από αυτό το σεμινάριο»
⦁ «Το θεωρητικό μέρος ενημέρωσε, αλλά το εργαστηριακό έδωσε άλλη πνοή και ζωντάνια στο όλο εγχείρημα»
⦁ «Κάλυψε πλήρως το θέμα από κάθε άποψη και τα εργαστήρια μας έδωσαν πολλές ιδέες για δουλειά με τα παιδιά»
⦁ «Εξαιρετικά χρήσιμα όλα όσα μάθαμε! Αφορμή για δημιουργικές δραστηριότητες και προγράμματα στην σχολική τάξη!!»
⦁ «Θα μείνει ως ένα εξαιρετικό, διαδραστικό, ενδιαφέρον, χρωματιστό σεμινάριο από το οποίο αποκόμισα γνώσεις για καθημερινές εμπειρίες που δεν φανταζόμουν . Ιδιαίτερα χαραγμένο θα μου μείνει το οικονομικό και πολιτιστικό αποτύπωμα της παραγωγής σταφίδας, αλλά σαφέστατα και η διατροφική της αξία!»
Ενδεικτικά παραθέτουμε τα αποτελέσματα της καταγραφής –μέσω του ψηφιακού εργαλείου Mentimeter- των εκτιμήσεων των συμμετεχόντων.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα τους 200 συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, τους εκλεκτούς εισηγητές, και εμψυχωτές του σεμιναρίου μας και όλους, όσους μας βοήθησαν στην υλοποίηση αυτού του σεμιναρίου.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, παρά την πανδημία, παραμένει «στις επάλξεις» και