Σα. Απρ 13th, 2024

Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα: Μην αγοράσεις αν δεν δεις το ΚΤΕΟ!

Driver's hands and car dashboard.

Κοινοποίηση ειδήσεων

Σήμερα, πάρα πολλοί υποψήφιοι αγοραστές στρέφονται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Είναι γεγονός ότι οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί σημαντικά συγκριτικά με το πρόσφατο παρελθόν, παρά τις προσπάθειες των αντιπροσωπειών να τα κάνουν πιο δελεαστικά με προσφορές που μπορεί να κόβουν ακόμη και αρκετές χιλιάδες ευρώ. Οι επιλογές κάτω από τις 20.000 € είναι πάρα πολύ λίγες, ειδικά αν κάποιος αναζητά ένα οικογενειακό αυτοκίνητο που εκ των πραγμάτων, θα πρέπει να αναζητήσει οχήματα με μεγαλύτερες μεταφορικές ανάγκες. Ωστόσο, όλοι γνωρίζουν ότι τα πράγματα στα μεταχειρισμένα, δεν είναι και τόσο… ξεκάθαρα. Προφανώς υπάρχουν πολύ αξιόλογα αυτοκίνητα «από δεύτερο χέρι», όπως και έμποροι που σέβονται τον πελάτη και δεν σκοπεύουν να τον εξαπατήσουν.

Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί όμως ότι είναι και αρκετές οι πιθανότητες να… την πατήσεις, ειδικότερα οι μη μυημένοι που παρασύρονται από τις δήθεν εγγυήσεις και το «καλό πρόσωπο» του πωλητή, ξεχνώντας ότι αυτή είναι η δουλειά του. Τονίζουμε και πάλι: δεν είναι όλοι έτσι και ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια είναι όλο και λιγότεροι οι επιτήδειοι. Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες παγίδες; Η απόκρυψη των πραγματικών στοιχείων του αυτοκινήτου, το πλασάρισμα ως «ατρακάριστο» για ένα όχημα που έχει εμπλακεί σε μέτριο ή και σοβαρό ατύχημα, κάποιες βλάβες που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά και «παραμονεύουν» σαν ωρολογιακή βόμβα, αλλά και τα γυρισμένα χιλιόμετρα. Οι αγοραστές πάντως, δεν χρειάζεται να πανικοβάλλονται. Ευτυχώς πλέον υπάρχουν τα μέσα να εντοπιστούν οι διάφορες «κομπίνες» ή να υπάρξουν σαφείς ενδείξεις ότι κάτι παίζει, άρα και να στραφούν σε κάποιο άλλο όχημα με πιο καθαρό ιστορικό.

Για παράδειγμα ο έλεγχος με έναν έμπειρο φανοποιό μπορεί να αποκαλύψει αν το όχημα έχει εμπλακεί σε σοβαρό τρακάρισμα. Δεν μιλάμε για το βάψιμο ενός προφυλακτήρα ή για ένα μικρό ατύχημα που είχε σαν συνέπεια να αντικατασταθεί ένα καπό, ο προφυλακτήρας και ένα φτερό, αλλά για ατυχήματα που ίσως έχουν επηρεάσει τη δομή του αμαξώματος προκαλώντας ζημιά στο πλαίσιο. Αντίστοιχα ένας μηχανικός γνωρίζει που να κοιτάξει προκειμένου να εντοπίσει πιθανές επερχόμενες και ακριβές ζημιές, ενώ αν εξειδικεύεται στους ελέγχους μεταχειρισμένων, ξέρει και τι να κοιτάξει για να καταλάβει αν ο πωλητής προχώρησε σε κάποια ενέργεια προκειμένου να «καμουφλάρει» τη ζημιά για να μην την καταλάβει ο υποψήφιος αγοραστής. Τέλος, για τα γυρισμένα χιλιόμετρα, τα πράγματα ήταν πιο περίπλοκα, πλέον όμως υπάρχει ένα δυνατό όπλο στα χέρια των αγοραστών: το δελτίο τεχνικού ελέγχου του ΚΤΕΟ.

Για να το περιγράψουμε απλά, κάθε φορά που το όχημα περνά από τις εγκαταστάσεις κάποιου ΚΤΕΟ, καταγράφεται η ένδειξη του χιλιομετρητή. Αυτό συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια οπότε τα ΚΤΕΟ είχαν μεγάλο ιστορικό για κάθε αυτοκίνητο που ερχόταν για έλεγχο. Τα τελευταία χρόνια, χαμηλά στο χαρτί του τεχνικού ελέγχου, φαίνεται με πόσα χιλιόμετρα έχει περάσει από το ΚΤΕΟ το όχημα. Αν για παράδειγμα μιλάμε για ένα αυτοκίνητο του 2012, θα πρέπει να έχει υποβληθεί σε τέσσερις ελέγχους μέχρι και σήμερα: το 2016, το 2018, το 2020 και το 2022. Το χαρτί λέει με πόσα χιλιόμετρα πέρασε κάθε φορά. Αν το 2016 είχε 85.000 km, το 2018 είχε 120.000 kmκαι το 2020 είχε… 48.000 km, είναι φανερό ότι τα χιλιόμετρα έχουν γυριστεί. Αν ωστόσο το 2016 πέρασε με 85.000 km, το 2018 με 120.000 km, το 2020 με 145.000 kmκαι το 2022 με 160.000 km, μάλλον τα χιλιόμετρα είναι γνήσια.

Με αυτόν τον πολύ απλό τρόπο μπορεί ο οποιοσδήποτε να ελέγξει τη γνησιότητα των χιλιομέτρων. Ο μόνος τρόπος για τους πωλητές να κρύψουν τα χιλιόμετρα είναι να τα «ρίχνουν» συχνά λίγο πριν τον έλεγχο του ΚΤΕΟ, κάτι το οποίο απαιτεί μεθοδικότητα και προγραμματισμό για να μην πέσει στην παγίδα και ελάχιστοι πρόκειται να το κάνουν. Από εκεί και πέρα, ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί και με τα τεχνικά μέσα του αυτοκινήτου να διασταυρώσει τα χιλιόμετρα ή από το βιβλίο serviceτου οχήματος με τις λεπτομέρειες για την τακτική συντήρηση. Συνεπώς, το χαρτί του ΚΤΕΟ πλέον αποκτά πολύ μεγαλύτερη σημασία για κάθε αγοραστή αυτοκινήτου. Θα πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα έγγραφα που θα ζητήσει κάποιος για να δει πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε συμφωνία, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας πιο ολοκληρωμένης εντύπωσης. Σε κάθε περίπτωση, η δική μας συμβουλή είναι να μη σας φοβίζουν τα χιλιόμετρα. Μπορεί να βρεθεί όχημα με πάνω από 200.000 kmτο οποίο να είναι πιο προσεγμένο και σε καλύτερη κατάσταση, από ένα αντίστοιχο με τα μισά χιλιόμετρα!