Πε. Απρ 18th, 2024

Εν κρυπτώ και παραβύστω … “πρότυπο” το 1ο ΕΠΑ.Λ Κιάτου;

Κοινοποίηση ειδήσεων

Η πρόταση του Κεντρικού Συμβούλιου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ), που κατατέθηκε στις 4/5/2022 προτείνει την ίδρυση 19 νέων Πρότυπων ΕΠΑ.Λ, στα οποία περιλαμβάνεται και το 1ο ΕΠΑ.Λ Κιάτου, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση και συζήτηση με τους εμπλεκόμενους.

Θα πω παρακάτω την άποψή μου χωρίς ν’ αναφερθώ σε διατάξεις για τις εργασιακές συνέπειες των καθηγητών, για να μη χαρακτηριστώ ως σφόδρα συντεχνιακός. Αυτά οφείλει και πρέπει να τα επισημάνει, να τ’ αναδείξει και να τα διεκδικήσει το συνδικάτο και νομίζω ότι το έχει πράξει.

Πράγματι είναι πολύ ωραίο και ακούγεται εύηχα ν’ αποκτήσει η πόλη μας ένα πρότυπο σχολείο. Αποτελεί “αναβάθμιση” για αυτήν και την ευρύτερη περιοχή, για τους εκπ/κούς που υπηρετούν εκεί και τους μαθητές που φοιτούν. Θα “εισρεύσουν” χρήματα, θα εκσυγχρονιστούν κτίρια, εργαστήρια, αίθουσες και γραφεία! Θα γίνουν γήπεδα, κολυμβητήρια, το σχολείο θα έχει ειδικότητες, που θα έχει ανάγκη η τοπική αγορά κλπ κλπ. Αλήθεια πόσο παιδαγωγικά και κοινωνιολογικά ορθό είναι η αγορά να καθορίζει τη μόρφωση των νέων; Επί του θέματος ο Εμίλ Ντ. Ντιρκάιμ, διακεκριμένος κοινωνιολόγος, που ασχολήθηκε και με την εκπαίδευση, ισχυρίζεται ότι ο ρόλος της παιδαγωγικής δεν είναι να υποτάσσεται στην πρακτική αλλά να την κατευθύνει. Επίσης η αγορά εργασίας δεν μένει πάντα σταθερή, αλλάζει πολύ γρήγορα και επιπλέον σήμερα θέλουμε να βγάλουμε αποφοίτους με δυνατότητα εργασίας, όχι μόνο στις σημερινές συνθήκες, αλλά και σε μελλοντικές. Επίσης ο νέος εργαζόμενος δεν είναι μόνο Κορίνθιος πολίτης, είναι ένας οικουμενικός πολίτης και επομένως μπορεί να εργαστεί και εκτός Κορινθίας. Επιπλέον ποια μελέτη έχει γίνει, που έχει αποδείξει τις ειδικότητες που πρέπει να λειτουργήσουν στην τοπική αγορά εργασίας; Και αν υποθέσουμε ότι μια τέτοια μελέτη γίνει μελλοντικά γιατί σε μια περιοχή όπως η δική μας, που είναι κατά βάση αγροτική, ο τομέας Γεωπονίας δεν ανθεί;

Αλλά όπως λένε οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης οι εξαγγελίες της θα εφαρμοστούν και δεν πρόκειται να υπερισχύσουν οι φωνές των «λαϊκιστών», που δεν επιθυμούν ο τόπος μας να πάει μπροστά!  

Την ίδρυση την υποστήριξαν απ’ ότι μαθαίνουμε διάφοροι παράγοντες αλλά και ο Δήμαρχός μας μετά των συμβούλων του ή κάποιων εξ αυτών. Ανήκουν μάλλον και αυτοί στην κατηγορία των “Αρίστων”. Αλλά αφού ήταν τόσο σίγουροι για τη θέση τους γιατί λειτούργησαν στα μουλωχτά; Γιατί οι κκ παράγοντες, προϊστάμενοι όποιου επιπέδου, αυτοδιοικητικοί επέλεξαν το παρασκήνιο και όχι τις συλλογικές διαδικασίες, το δημοκρατικό διάλογο και γιατί δεν το συζήτησαν με τους ενδιαφερόμενους; Του εκπ/κούς του σχολείου, τα συνδικαλιστικά τους όργανα, την τοπική κοινωνία κλπ κλπ; Μήπως επειδή γνώριζαν τις βάσιμες αντιδράσεις τους, που ήθελαν ν’ αποφύγουν;

Αλήθεια γνωρίζουν τι είναι πρότυπο και τι πειραματικό σχολείο και κυρίως τι σκοπούς υπηρετεί το ένα και τι το άλλο; Άλλα μάλλον άλλο τους ενδιαφέρει. Να χρησιμοποιήσουν στο βιογραφικό τους ότι επί των ημερών τους συνέβη το “πρωτοποριακό” αυτό γεγονός, για δε το δήμο η ίδρυση του “προτύπου” ΕΠΑ.Λ εξυπηρετεί περίφημα το προεκλογικό του αφήγημα. Θα πουν ότι επί των ημερών τους το Κιάτο απέκτησε πρότυπο σχολείο, το οποίο αναβαθμίζει τον τόπο! Και ο κόσμος που δεν γνωρίζει λεπτομέρειες θα «τσιμπήσει» και θα επικροτήσει την “αναβάθμιση” της πόλης του! Η αναβάθμιση βέβαια θα είναι λεκτική επειδή ουδεμία ουσία θα επέλθει και κανένα κονδύλι δεν πρόκειται να διατεθεί. Επειδή γνωρίζουμε ότι το Μέγα πρότζεκτ είναι: η συρρίκνωση της δημόσιας εκπ/σης και μείωση των δαπανών της, η μετακίνηση μαθητών στην πρόωρη κατάρτιση, που αποτελεί οπισθοδρόμηση και στα ιδιωτικά σχολεία (δηλ εξασφάλιση πελατείας για τους σχολάρχες και κολεγιάρχες χρηματοδότες τους) και κατηγοριοποίηση των πάντων (μαθητών, σχολείων, καθηγητών), που είναι ανεπίτρεπτο για δημόσιο σχολείο επειδή αυτό πρέπει να είναι ένα δημοκρατικό σχολείο, χωρίς διακρίσεις, το οποίο θα χωράει όλους τους μαθητές και όλη τη γνώση. Πιο συγκεκριμένα, ένα σχολείο που διασφαλίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και το κράτος δικαίου. Που εντάσσει και συμπεριλαμβάνει όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως υπόβαθρου, εθνικότητας ή θρησκεύματος, ένα σχολείο που παρέχει ποιοτική εκπαίδευση για όλους.

Η χώρα μας δεν έχει ανάγκη “πρότυπων” δημοσίων σχολείων. Έχει ανάγκη από ποιοτικά σχολεία, που να λειτουργούν με υποδειγματικό και οργανωμένο τρόπο για όλους.

Επίσης όσοι/ες επικαλούνται ότι υπάρχει νόμος και πρέπει να εφαρμοστεί, αυτός δίνει δυνατότητα ίδρυσης αχρείαστων “πρότυπων” ΕΠΑ.Λ (αυτή είναι η θέση του κλάδου, την οποία έχουμε τεκμηριώσει με πλήθος επιχειρημάτων, που έχουν εκτεθεί αρμοδίως) και όχι την μετατροπή όλων των Ε.ΠΑΛ σε “πρότυπα”. Πέραν βέβαια του γεγονότος ότι η επίκληση των νόμων δεν πρέπει να γίνεται αλα κάρτ, ενώ είναι πολλές οι περιπτώσεις που οι νόμοι έχουν καταστεί ανενεργοί μετά από αγώνα και αντίδραση.

Ας δώσουμε όμως και μερικά ιστορικά στοιχεία. Ο θεσμός των Προτύπων σχολείων, συγκεκριμένα Γυμνασίων καθιερώθηκε το 1936 με τον Αναγκαστικό Νόμο (ΑΝ) 247 της 14ης Οκτωβρίου 1936 (Φ.Ε.Κ. 460/17-10-1936). Δηλ. επί δικτατορίας Μεταξά. Στα πρότυπα αυτά σχολεία περιελήφθησαν και μια σειρά «ιστορικών» σχολείων, που είχαν ιδρυθεί ως κληροδοτήματα από το τέλος του 19ου αιώνα. Ήταν απαίτηση κάποιων δωρητών ως επιβράβευση εκείνων που μορφώνονταν – τότε δεν ήταν οι περισσότεροι. Έκτοτε όμως έχουνε περάσει πολλά χρόνια …

Εντελώς διαφορετικά είναι τα πειραματικά σχολεία, τα οποία είναι πολύ χρήσιμα για το δημόσιο εκπ/κό μας σύστημα επειδή σε αυτά φοιτούν μαθητές όλων των επιδόσεων, οι οποίοι επιλέγονται με κλήρωση, και στο οποία γίνεται πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων, μεθόδων, εκπαιδευτικού υλικού κ.λπ., προκειμένου όσα απ’ αυτά κριθούν επιτυχημένα να εφαρμοστούν σε όλα τα σχολεία της επικράτειας, στα οποία φοιτούν μαθητές όλων των επιπέδων.

Πάνος Κατσούλας

Εκπ/κός ΔΕ, αντιπρόεδρος ΔΣ Β’ ΕΛΜΕ Κορινθίας

Τ. αιρετός εκπρόσωπος των καθηγητών ΔΕ στο ΠΥΣΔΕ ν. Κορινθίας