Πα. Μαρ 29th, 2024

Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΩΡΥΓΑΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΚΟΡΙΝΘΙΩΝ ΚΑΙ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ

Κοινοποίηση ειδήσεων
ΛΕΚΚΑΣ  ΣΑΡΑΝΤΟΣ
  ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ                   
 e-mail : salekkas@gmail.com

Τα σημαντικότερα σημεία αναφοράς του Νομού Κορινθίας , είναι ο αφενός ο Ισθμός , η διώρυγα , σημείο αναφοράς με υπερτοπική αλλά και υπερεθνική σημασία και αφετέρου ο Ακροκόρινθος ένα από τα μεγαλύτερα κάστρα της χώρας.

Ίσως τα πιο πολύ-φωτογραφισμένα σημεία του νομού συνδυαστικά με τις κολώνες του Ναού του Απόλλωνα στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου.

Το άσχημο είναι ότι και τα δυο αυτά σημεία αναφοράς βρίσκονται παροπλισμένα αφού ο μεν Ισθμός από τα τέλη του Ιανουαρίου 2021 παραμένει κλειστός λόγω καταπτώσεων από τα πρανή, ο δε Ακροκόρινθος για περισσότερο από μια δεκαετία παραμένει  χωρίς φωτισμό.

Για τον Ισθμό οι εκτιμήσεις θέλουν το άνοιγμα του για το τουριστικό τρίμηνο ΙούλιοςΣεπτέμβριος 2022 και κατόπιν η συνέχεια των εργασιών αποκατάστασης των  προβλημάτων που υπάρχουν στα πρανή του, ενώ για τον Ακροκόρινθο ήδη η προμελέτη φωτισμού του βρίσκεται σε εξέλιξη με την προσδοκία το έργο να υλοποιηθεί εντός των επόμενων μηνών και κυρίως αφού αυτό επιτευχθεί η φύλαξη του ώστε να μην υπάρξει ξανά ο βανδαλισμός του.

Σε ότι αφορά την διώρυγα η πορεία αποκατάστασης των προβλημάτων που υπάρχουν στα πρανή έχει δρομολογηθεί με το έργο να φθάνει τα 30,5 εκατ. με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων  με αμιγώς εθνικούς πόρους .

Πολλά λέγονται σχετικά με τις κατολισθήσεις και τις αιτίες που τις προκαλούν, άλλοι ισχυρίζονται ότι οφείλονται σε λάθη κατά την επισκευή του 1947-49 , άλλοι στην δημιουργία της γέφυρας λυμάτων και του όμορου κέντρου βιολογικού καθαρισμού, άλλοι στην κατασκευή της Ολυμπίας Οδού και της νέας σιδηροδρομικής γραμμής ΚιάτουΑθηνών και άλλοι στην ελλιπή συντήρηση της διώρυγας.

Όποιος και εάν είναι ο λόγος τα προβλήματα εντοπίζονται σε μήκος 1 χλμ. επί συνόλου 6,4 χλμ. της διώρυγας.

Η διώρυγα του Ισθμού ιδιοκτησιακά ανήκει στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ , στο περίφημο Υπερταμείο, στην δικαιοδοσία του οποίου έχει υπαχθεί για 99 χρόνια ολόκληρη η δημόσια περιουσία ως εθνική εγγύηση για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους και ειδικά των δανείων που δόθηκαν από τους Ευρωπαίους.

Στόχος του Υπερταμείου είναι η δημιουργία και η μεγιστοποίηση  της μακροπρόθεσμης αξίας αυτών των περιουσιακών στοιχείων μέσω διαφάνειας, χρηστής διοίκησης , αποτελεσματικότητας, αναδιάρθρωσης και διασφάλισης της βιωσιμότητας τους.

Η εταιρεία ΑΕΔΙΚ ΑΕ  που διαχειρίζεται την διώρυγα της Κορίνθου είναι θυγατρική του εν λόγω ταμείου και όπως  με όλη την υπόλοιπη δημόσια περιουσία ο απώτερος στόχος είναι η εξυγίανση , τα κέρδη ( που αποπληρώνουν το χρέος ) και καταληκτικά η ιδιωτικοποίηση τους .

Εδώ να θυμίσουμε ότι το 2001 επι κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ η διώρυγα ιδιωτικοποιήθηκε  μέσω του συστήματος παραχώρησης της διαχείρισης της για 30 χρόνια , όμως το πείραμα απέτυχε αφού η εταιρεία που ανέλαβε την διαχείριση της χρεοκόπησε το 2006 και η διώρυγα επέστρεψε στο δημόσιο το 2010.

Πέπλο μυστηρίου σκεπάζει τα δεδομένα της τότε ιδιωτικοποίησης και κυρίως τα οικονομικά παραχώρησης και επαναγοράς με τις εμπλεκόμενες κυβερνήσεις  του 2001 και 2010 να μην έχουν δημοσιοποιήσει κανένα στοιχείο και όλα να βρίσκονται στο σκοτάδι δίνοντας λαβές για πλήθος εκτιμήσεων και φυσικά υποθέσεων .

Το πως χρεοκοπεί μια εταιρεία μονοπωλιακού χαρακτήρα είναι ελεγχόμενο και άξιο απορίας ενώ σίγουρα αποτελεί περίπτωση προς αποφυγή που πρέπει να διδάσκεται στις οικονομικές πανεπιστημιακές σχολές.

Διότι μιλάμε για μια διαχείριση με δεδομένα κέρδη , μιας και η χρησιμότητα /συμβολή της διώρυγας είναι αδιαμφισβήτητη.

Ένα σκάφος για την διαδρομή ΠειραιάςΠάτρα διανύει 100 μίλια , χωρίς την διώρυγα η ίδια διαδρομή καλύπτεται με 300 μίλια και άρα τριπλάσιο χρόνο και κόστος, κάτι που καθιστά την διώρυγα μονόδρομο.

Η σημερινή εταιρεία , η θυγατρική του Υπερταμείου , η ΑΕΔΙΚ ΑΕ , με στοιχεία κλεισίματος χρήσης 2020 , έχει ενεργητικό 22,5 εκατ. , ίδια κεφάλαια 19,5 εκατ.   και μετοχικό κεφάλαιο  11,8 εκατ. .

Κατά το 2020 και χωρίς να είναι καλή χρονιά διελεύσεων αφού υπήρξε  απαγόρευση πλεύσης σκαφών αναψυχής λόγω του Covid -19 ( να θυμίσουμε εδώ ότι το 60% των διελεύσεων αφορά τουριστικά σκάφη ) ο κύκλος εργασιών έφθασε τα 3,8 εκατ. (έναντι 5,2 εκατ. του 2019) με τα προ φορών αποτελέσματα να καταγράφουν ζημιά  206 χιλ. (έναντι 1,4 εκατ. κέρδη του 2019).

Όπως προαναφέραμε η διώρυγα τον Ιανουάριο του 2021 έκλεισε και μέχρι σήμερα  παραμένει κλειστή με προοπτική ανοίγματος τον Ιούλιο και για τρεις μήνες σε πρώτη φάση.

Η διώρυγα της Κορίνθου είναι ίσως το πιο εμβληματικό έργο στη Νεότερη Ιστορία της Ελλάδος και σήμερα είναι μια από τις τρεις τεχνητές  διώρυγες που υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο.

Με δεδομένο τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει για την εγχώρια και διεθνή ναυσιπλοΐα  και τον θαλάσσιο τουρισμό η αποκατάσταση των ζημιών από τις κατολισθήσεις θα ανοίξει ξανά το θέμα της εκ νέου ιδιωτικοποίησης της .

Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν θα ακολουθηθούν οι αποτυχημένες πρακτικές του παρελθόντος ή εάν θα προχωρήσουμε  σε λύση που θα διαμορφώνει συνθήκες εμπλοκής φορέων που έχουν σχέση με την περιοχή , διαχειρίζονται με επιτυχία κοινωφελείς επιχειρήσεις και έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.

Ο λόγος για τους Δήμους Κορινθίων και Λουτρακίου ΠεραχώραςΑγΘεοδώρων που κατά την γνώμη μας μπορούν να διαχειριστούν την εταιρεία με επωφελή τρόπο για την τοπική κοινωνία και οικονομία.

Προσωπικά πιστεύουμε ότι μια τέτοια προοπτική πέρα του πρωτοποριακού σχήματος της, δίνει την ευκαιρία στην τοπική αυτοδιοίκηση να δείξει ότι μπορεί να διαχειριστεί δραστηριότητες υψηλού διαμετρήματος παραμερίζοντας αμφιβολίες που τις περισσότερες φορές οφείλονται σε σύνδρομα κατωτερότητας έναντι κάποιων υποτίθεται τεχνοκρατικών επιλογών .

Πολλές φορές οι απλές λύσεις διαμορφώνουν όρους υψηλής προστιθέμενης αξίας.

ΛΕΚΚΑΣ ΣΑΡΑΝΤΟΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ