Σα. Απρ 27th, 2024

Η Ford και το «θαύμα» του EcoBoost! 

Κοινοποίηση ειδήσεων

Η αυτοκίνηση τρέχει προς τον εξηλεκτρισμό και η Ford είναι μια από τις εταιρείες που έχουν επενδύσει σημαντικά στην ηλεκτρική τεχνολογία, παρουσιάζοντας εκπληκτικά αυτοκίνητα όπως η MustangMach-E και το νέο, εντυπωσιακό Explorer. Ωστόσο, ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της Fordτα τελευταία χρόνια, ήταν οι κινητήρες EcoBoost. Τοποθετήθηκαν σε ευρεία γκάμα μοντέλων, από τα μικρά Fiestaμέχρι τα μεγάλα Mondeo, ενώ τους γνωρίσαμε σε διαφορετικές εκδόσεις με πιο εμπορικές αυτές του 1.0 ltκαι 1.5 lt. Το μεγάλο στοίχημα που κέρδισε η Fordμε τους συγκεκριμένους κινητήρες, ήταν να πείσει το κοινό για την φιλοσοφία του downsizing. 

Τα τμήματα marketingήθελαν να «πουλήσουν» ότι ένας 1.000άρης turboκινητήρας 125 ίππων έχει την απόδοση ενός ατμοσφαιρικού 1.600άρη με τη ροπή ενός αντίστοιχου 1.800άρη και την κατανάλωση ενός 1.200άρη. Όσα επιχειρήματα κι αν είχαν στη διάθεσή τους, ήταν δύσκολο να αποτυπώσουν στη συνείδηση του κοινού τα πλεονεκτήματα των μικρών 1.000άρηδων, όταν όλοι απαντούσαν με αμφιβολία στο κομμάτι της αξιοπιστίας, έναν νευραλγικό παράγοντα για την πλειοψηφία των αγοραστών που θέλουν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο και να… ξεγνοιάσουν για πολλά χρόνια. Οι EcoBoostλοιπόν, απέδειξαν ότι και στον τομέα της αξιοπιστίας, ήταν σχεδόν άριστοι. 

Πολλά από τα πρώτα μοτέρ του 1.0 λίτρου με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα κυκλοφορούν ακόμη, απροβλημάτιστα, αποτελώντας σημείο αναφοράς για ολόκληρη την αγορά αυτοκινήτου. Όταν λοιπόν κάποιος ρωτήσει τι γίνεται με την αξιοπιστία των turbo 1.000άρηδων, ακόμη και αν αναφέρεται σε άλλη μάρκα, σίγουρα θα βρεθεί εκείνος που θα φέρει έναν EcoBoostως σημείο αναφοράς. Αφού ξεπέρασε τις αρχικές δυσπιστίες, η Fordεπένδυσε πολύ πάνω στον συγκεκριμένο κωδικό. Ως “EcoBoost” βαπτίστηκαν πολλά turbo σύνολα βενζίνης, τόσο του 1.0 λίτρου, όσο και των 1.5 ή 1.6 λίτρων. Κοινός παρονομαστής τους ήταν η υψηλή απόδοση με τη συγκρατημένη κατανάλωση και τα πολιτισμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας, ακόμη κι αν ήταν τρικύλινδροι. 

Η αρχιτεκτονική των τριών κυλίνδρων συνήθως φέρνουν στην επιφάνεια κραδασμούς κατά τη λειτουργία, ένα χαρακτηριστικό κροτάλισμα και «περίεργο» ήχο. Τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει στους EcoBoost, κάτι που αποδεικνύει την πολύ καλή δουλειά που έγινε από τους μηχανικούς της μπλε οβάλ εταιρείας. Σχετικά με την απόδοση, οι «μικροί» EcoBoost του 1.0 λίτρου παρουσιάστηκαν με 95, 100, 125 ή και 140 ίππους, ανάλογα το μοντέλο, την έκδοση και τη χρονολογία. Ειδικά στις προτάσεις με τα 140 άλογα, ο κόσμος σχεδόν… παραμιλούσε με το επίτευγμα ισχύος από έναν τόσο μικρό κινητήρα. Φυσικά, η εξέλιξη δεν άργησε να έρθει και με τη νέα γενιά κινητήρων EcoBoostHybrid, η απόδοση ανέβηκε ακόμη περισσότερο. 

Ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας που υποβοηθά τον βενζινοκινητήρα και προσφέρει ισχύ από τις πολύ χαμηλές στροφές, επέτρεψε στους μηχανικούς να τοποθετήσουν μεγαλύτερο turboπου δεν θα το έκαναν χωρίς την mildhybridενίσχυση, καθώς θα συνοδευόταν από πολύ lag (υστέρηση) στις χαμηλές rpm. Με τον ηλεκτροκινητήρα όμως να μπαίνει στο παιχνίδι σχεδόν από το ρελαντί καλύπτοντας την όποια υστέρηση που μπορεί να υπήρχε, το πρόβλημα λύθηκε. Έτσι, γνωρίσαμε τον 1.0 EcoBoostμε 155 ίππους και στη συνέχεια, ακόμη και με 170 ίππους, στην περίπτωση του PumaST. Όλα αυτά, από μόλις 999 κ.εκ.! Μιας και αναφερθήκαμε στα μοντέλα ST, δεν γίνεται να μην φτάσουμε στην περίπτωση των FiestaST αλλά και PumaSTμε τον 1.5 EcoBoost. 

Στον συγκεκριμένο κινητήρα δεν συναντάμε υβριδική υποβοήθηση, όμως είναι τρικύλινδρος με δυνατότητα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου σε συνθήκες χαμηλού φορτίου. Για ακόμη μια φορά το αγοραστικό κοινό ήταν πολύ δύσπιστο όταν ανακοινώθηκε πως το FiestaSTMk8 θα ήταν τρικύλινδρο, όμως όταν βγήκαν στη δημοσιότητα οι πρώτες δοκιμές, όλοι έμειναν άφωνοι. Αντίστοιχα, όταν οι ενδιαφερόμενοι οδήγησαν το δημιούργημα της FordPerformance, δεν πίστευαν ότι αυτός ο κινητήρας των 200 ίππων με την εκπληκτική απόδοση, τον πολύ ωραίο ήχο και τη γραμμικότητα ήταν τρικύλινδρος. Φυσικά, «ποίημα» ήταν ολόκληρο το αυτοκίνητο, όμως μαζί με τον 1.5 EcoBoostαποκτούσε έναν διαφορετικό και απόλυτα ταιριαστό στο σπορ προφίλ του χαρακτήρα που ο ανταγωνισμός ήταν πολύ δύσκολο να αγγίξει. Να σημειώσουμε επίσης ότι με EcoBoostκινητήρες εφοδιάστηκαν και πολύ ειδικά αυτοκίνητα της FordPerformance, από το FordFocusRSτρίτης γενιάς (2.3 EcoBoost) μέχρι το FordFocusST (2.0 EcoBoost& 2.3 EcoBoost), ακόμη και τη Mustang (2.3 EcoBoost) ή το κορυφαίο supercar, το FordGTμε τον twinturboV6 3.5 EcoBoost των 669 ίππων!