Πε. Μαρ 28th, 2024

‘Οι Πολίτες για τον Πολιτισμό_CitizenTalks’ H νέα έρευνα της CulturePolisπανελλαδική έρευνα «Οι Πολίτες για τον Πολιτισμό»

Κοινοποίηση ειδήσεων

‘Οι Πολίτες για τον Πολιτισμό_CitizenTalks’ H νέα έρευνα της CulturePolisπανελλαδική έρευνα «Οι Πολίτες για τον Πολιτισμό»

1.1 Ιστορικό και Χαρακτηριστικά της Έρευνας

H CulturePolis είναι αστική μη κερδοσκοπική εταιρία (α.μ.κ.ε) που εδρεύει στην Κέρκυρα. Από το 2006, έχει πραγματοποιήσει δεκάδες ευρωπαϊκές, εθνικές και διεθνείς δράσεις με έμφαση σε θέματα πολιτισμού, βιωσιμότητας και καινοτομίας – βλ. περισσότερα στο CulturePolis.org.

Το 2016, στο πλαίσιο του εορτασμού των δέκατων γενεθλίων της CulturePolis, ξεκίνησε μια νέα πρωτοβουλία,την  πρώτη Έρευνα Πολιτιστικής Στρατηγικής Ελληνικών Πόλεων” σε όλους τους Δήμουςτης χώρας, με βάση τρία (3) ερωτηματολόγια:

  1. Αυτοαξιολόγηση πολιτιστικής πορείας Δήμων με βάση το πρότυπο «Ατζέντα 21 για τον πολιτισμό (Agenda 21 for Culture)» του ΟΗΕ
  2. Καταγραφή οραμάτων – στόχων – ποιοτικών χαρακτηριστικών πολιτιστικής στρατηγικής κάθε Δήμου
  3. Καταγραφή πόρων, αναγκών και προγραμματισμού για κατηγορίες Δήμων

 

Στην έρευνα αυτή έλαβαν μέρος 40 Δήμοι και τα πρώτα συμπεράσματά της παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση για τα 10 χρόνια λειτουργίας της CulturePolis (23 Σεπτεμβρίου 2016, στην Ιόνιο Ακαδημία στην Κέρκυρα-http://bit.ly/2h7uajl). Από τότε, τα πορίσματα αυτά  εμπλουτίζονται συνεχώς, αποτελώντας το έναυσμα για τη δημιουργία ενός διεθνούς Παρατηρητηρίου Πολιτισμού & Επιχειρηματικότητας και συναφών δράσεων.

 

Η Έρευνα 2016

1η φάση (πιλοτική):  Μάιος 2016

Επελέγησαν δειγματοληπτικά 58 Δήμοι, με γνώμονα την πολιτιστική τους δραστηριότητα, για να συμπληρώσουν το ειδικό ερωτηματολόγιο. 32 από αυτούς το συμπλήρωσαν επιτυχώς και η σύνοψη  των απαντήσεών τους έχει αναρτηθεί στον ιστοχώρο της CulturePolis (βλ. αποτελέσματα 1ης φάσης: CulturePolis-Hμερίδα Θεσσαλονίκης-αποτελέσματα 21.05.2016

2η φάση: Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2016

Με βάση τα πορίσματά της 1ης φάσης και της ημερίδας της Θεσσαλονίκης στις 21/5/2016, η έρευνα ολοκληρώθηκε με αποστολή των τριών παρακάτω ερωτηματολογίων σε ΟΛΟΥΣ τους Δήμους της χώρας.

 

Τα τρία (3) ερωτηματολόγια:

1.      Αυτοαξιολόγηση πολιτιστικής πορείας Δήμων με βάση το πρότυπο «Ατζέντα 21 για τον πολιτισμό (Agenda 21 for Culture)» του ΟΗΕ

2.      Καταγραφή οραμάτων – στόχων – ποιοτικών χαρακτηριστικών πολιτιστικής στρατηγικής κάθε Δήμου

3.      Καταγραφή πόρων, αναγκών και προγραμματισμού για διαφορετικές κατηγορίες Δήμων

Απήντησανεξήντα (62) Δήμοι σε όλα ή σε κάποια από τα 3 ερωτηματολόγια, δηλ. ποσοστό 19,1% στο σύνολο των Δήμων και ποσοστό 36,5% στο σύνολο των Δήμων που αντιπρο-σωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό των κατοίκων της χώρας. Λαμβάνοντας υπόψη την περίοδο διενέργειας της έρευνας (1 Ιουνίου – 5 Σεπτεμβρίου), δηλ. μέσα στις καλοκαιρινές διακοπές και τουριστική περίοδο με πολυάριθμες πολιτιστικές και άλλες εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα, τα ποσοστά θεωρούνται αποδεκτά για την εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων.

Τα πρώτα πορίσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση για τα 10 χρόνια λειτουργίας της CulturePolis (23 Σεπτεμβρίου 2016, στην Ιόνιο Ακαδημία στην Κέρκυρα), έτυχαν ευρείας διάχυσης σε Δήμους και ενδιαφερομένους φορείς, και σηματοδότησαν την αρχή δημιουργίας ενός διεθνούς Παρατηρητηρίου Πολιτισμού & Επιχειρηματικότητας και συναφών δράσεων ––βλ.http://bit.ly/2vunEbE

2.Η Έρευνα 2017 Μάϊος – Ιούλιος 2017

 

Μετά την επιτυχημένη έκβαση της έρευνας του 2016 και το ενδιαφέρον που καταγράφηκε από Δήμους και φορείς πολιτισμού στην Ελλάδα για τα αποτελέσματά της, τον Μάιο του 2017 ανακοινώθηκε η επανάληψη της έρευνας  μέσω διαδικτύου {GoogleForms} με απώτερο σκοπό τη συγκρισιμότητα των αποτελεσμάτων. Για τον λόγο αυτό, η Έρευνα 2017 εστιάστηκε μόνον στο ερωτηματολόγιο της αυτοαξιολόγησηςτης πολιτιστικής  πορείας των ελληνικών πόλεων και στις επιπτώσεις της στις τοπικές κοινωνίες,.

Απάντησαν 58 Δήμοι

Εξαυτών 31 είχαν συμμετάσχει στη διαδικασία Αυτοαξιολόγησης και το 2016.

Οι 58 Δήμοι σημείωσαν Μ.Ο βαθμολογίας 4,7 / 9  ξεπερνώντας ελαφρά τον Μ.Ο του 2016 (4,5 / 9).

Στις σελίδες που ακολουθούν αναλύονται περαιτέρω τα αποτελέσματα αυτά.

 

2.1 Μεθοδολογία

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά την άνοιξη / καλοκαίρι του 2017, μέσω διαδικτύου με την αποστολή του ερωτηματολογίου της αυτοαξιολόγησης προς όλους του Δήμους της χώρας. Απώτερος σκοπός της επανάληψης της έρευνας ήταν αφενός οι ήδη συμμετέχοντες Δήμοι να έχουν μια σαφή εικόνα της πολιτιστικήςτους πορείας μέχρι σήμερα και αφετέρου να εμπλακούν και άλλοι στη πολύτιμη διαδικασία της αξιολόγησης της πολιτιστικής τους στρατηγικής.

2.2 Α. Το Ερωτηματολόγιο της έρευνας

Ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης  του σταδίου εξέλιξης της πολιτιστικής στρατηγικής κάθε Δήμου

Το ερωτηματολόγιο αυτό συντάχθηκε με βάση το πρότυπο ”Ατζέντα 21 για τον πολιτισμό (Agenda 21 for Culture)”, που εγκρίθηκε το 2004 από τον ΟΗΕ και προωθεί το σχεδιασμό πολιτιστικών πολιτικών σχετικών με την αειφόρο / βιώσιμη ανάπτυξη.

Το πρότυπο ”Ατζέντα 21 για τον πολιτισμό (Agenda 21 for Culture)”

Το 2015, η Σύνοδος Κορυφής του ΟΗΕ για τον Πολιτισμό και τις Αειφόρους / Βιώσιμες Πόλεις, που πραγματοποιήθηκε στο Μπιλμπάο, υιοθέτησε το έγγραφο ”Πολιτισμός 21: Δράσεις“, το οποίο προτείνει 100 συγκεκριμένες δράσεις, ομαδοποιημένες σε9 δεσμεύσεις (commitments), προκειμένου να μπορεί να εκτιμηθεί η θέση του πολιτισμού στο Δήμο / περιοχή με έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Α.1. Τα τρία στάδια εξέλιξης

ΥΠΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

ΕΞΕΛΙΣΣΟΜΕΝΟ

ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟ

Με βάση το παραπάνω πρότυπο οι Δήμοι καλούνται να αυτο-αξιολογήσουν σε ποιο στάδιο εξέλιξης βρίσκεται η  πολιτιστική στρατηγική τους  δηλ. Υπο-ανάπτυξη / Αναδυόμενο / Προχωρημένο, κατατάσσοντας κατά την απόλυτη κρίση τους το στάδιο εξέλιξης στο οποίο βρίσκεται ο Δήμος τους για κάθε επιμέρους θέμα από τα 100 προτεινόμενα, όπως είναι ομαδοποιημένασε9 δεσμεύσεις (commitments), προκειμένου να εκτιμηθεί η πολιτιστική τους θέση σε ένα πλαίσιο βιώσιμης ανάπτυξης.

Οι 9 δεσμεύσεις είναι οι ακόλουθες:

  1. Πολιτιστικά Δικαιώματα
  2. Κληρονομιά, Πολυμορφία και Δημιουργικότητα
  3. Πολιτισμός και Εκπαίδευση
  4. Πολιτισμός και Περιβάλλον
  5. Πολιτισμός και Οικονομία
  6. Πολιτισμός, Ισότητα και Κοινωνική Ένταξη
  7. Πολιτισμός, Χωροταξία και Δημόσιος Χώρος
  8. Πολιτισμός, Πληροφορία και Γνώση
  9. Διακυβέρνηση Πολιτισμού

Βλ. αναλυτική παρουσίαση της “Agenda 21 forCulture”του ΟΗΕ εδώ: http://www.agenda21culture.net/

 

Α.2. : Γιατί Αυτο-αξιολόγηση των Δήμων με βάση ένα διεθνές πρότυπο;

Το πρότυπο «Πολιτισμός 21: Δράσεις» επελέγη από την CulturePolis γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο αυτοαξιολόγησης και είναι ανοιχτό τόσο για τις τοπικές κυβερνήσεις / Δήμους όσο και σε άτομα ή/και οργανισμούς (ακαδημαϊκούς, ακτιβιστές, της κοινωνίας των πολιτών, κ.λπ.) που ενδιαφέρονται για τη χρήση του. Η χρήση του εν λόγω προτύπου αποσκοπεί στο να καταγραφεί το πραγματικό στάδιο ανάπτυξης – εξέλιξης στο οποίο βρίσκεται κάθε ερωτώμενος Δήμος αναφορικά με το συγκεκριμένο θέμα προκειμένου να παρακολουθείται η πορεία και βελτίωση του στο μέλλον.

Επιπλέον, επιτρέπει την συγκριτική αξιολόγηση και καταγραφή της προόδου κάθε Δήμου ως προς την στρατηγική πολιτισμού της πόλης / περιοχής μέσα στα επόμενα χρόνια και βοηθά στον γενικότερο σχεδιασμό και προγραμματισμό.

Οι απαντήσεις αντιστοιχούν σε ένα από τα 9 προβλεπόμενα στάδια ανάπτυξης, όπου 1 σημαίνει ότι ο Δήμος είτε δεν έχει ακόμη ασχοληθεί με το συγκριμένο ζήτημα είτεμόλις ξεκίνησε να ασχολείται, ενώ το τελευταίο στάδιο (9) σημαίνει ότι ο Δήμος έχει φθάσει στο μέγιστο σημείο ωριμότητας / ολοκλήρωσης της πολιτιστικής του στρατηγικής.

Στο πλαίσιοαυτό,ο ερωτώμενος σημειώνει για κάθε θέμα το στάδιο στο οποίο βρίσκεται κατά την κρίση του. ΠΡΟΣΟΧΗ: δεν έχει νόημα να σημειώνεται σε κάποιο θέμα πιο προχωρημένο στάδιο από το πραγματικό, γιατί ο στόχος είναι την επόμενη περίοδο (π.χ. έτος, εξάμηνο) να αποτυπωθεί η πρόοδος που πραγματοποιήθηκε.

 

ΥΠΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

ΕΞΕΛΙΣΣΟΜΕΝΟ

ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟ

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

Στάδιο

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 10 σελίδες και ο εκτιμώμενος χρόνος για να απαντηθεί είναι περίπου 20 λεπτά.

2.2 Β. Δήμοιπου συμμετείχαν στην έρευνα

Πενήντα (58)Δήμοι  απάντησαν στο ερωτηματολόγιο και αυτο-αξιολογήθηκαν (βλ. πίνακα 1 – με έντονο χρώμα σημειώνονται οι 31 Δήμοι που συμμετείχαν στη διαδικασία της Αυτοαξιολόγησης και το 2016 και 2017)

 

Αγρινίου

Επιδαύρου

Κιλελέρ

Νέας Σμύρνης

Πωγωνίου

Χαλανδρίου

Αμαρίου

Ερυμάνθου

Λαμιέων

Νίκαιας

Σάμου

Χαλκηδόνος

Αντιπάρου

Ευρώτα

Λεβαδέων

Νοτίας Κυνουρίας

Σιθωνίας

Χερσονήσου

Αρταίων

Ζίτσας

Λέρου

Ξάνθης

Σικυωνίων

 

Βόρειων Τζουμέρκων

Ηλιούπολης

Λήμνου

Ξυλοκάστρου

Στυλίδας

 

Δελφών

Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου

Λουτρακίου

Παρανεστίου

Τήνου

 

Διονύσου

Ιωαννιτών

Λυκόβρυση- Πεύκης

Πάρου

Τρικκαίων

 

Διστόμου Αράχοβας

Καλαμάτα

Μαραθώνα

Πειραιά

Τρίπολης

 

Δομοκού

Καρδίτσα

Μεγαρέων

Πολυγύρου

Τριφυλίας

 

Δωδώνης

Κασσάνδρας

Μοσχάτου – Ταύρου

Πρέβεζας

Φαρσάλων

 

Εορδαίας

Καστοριάς

Μυκόνου

Πύλου- Νέστορος

Φολέγανδρου

 

 

Πίνακας 1 : Οι Δήμοι που έλαβαν μέρος στην Έρευνα (κατ’αλφαβητική σειρά)

Ο αριθμός των 58 Δήμων αντιπροσωπεύει:

  • ποσοστό 18 % στο σύνολο των δήμων
  • ποσοστό 35,36 % στο σύνολο των δήμων που περιλαμβάνουν τον μεγαλύτερο αριθμό των κατοίκων της χώρας.

Τα ποσοστά θεωρούνται αποδεκτά για την εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων, λαμβάνοντας υπόψη την περίοδο διενέργειας της έρευνας (15 Μαΐου – 15 Ιουλίου) δηλ. μέσα στην τουριστική περίοδο με πολυάριθμες πολιτιστικές και άλλες εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα.

 

  1. Αποτελέσματα έρευνας 2017

Γενική εικόνα

Αυτο-αξιολόγηθηκαν 58  Δήμοι και ο μέσος όρος (μ.ό.) βαθμολογίας είναι 4,7/9 που κατατάσσει το σύνολο των ελληνικών Δήμων κατά μέσον όρο στην αρχή του σταδίου «Εξελισσόμενο», με αρκετές φυσικά αποκλίσεις.

Γράφημα1. Στάδιο Αυτοαξιολόγησης 58 Δήμων Ανά δέσμευση

Πρώτα συμπεράσματα / σχόλια :

Γενικό συμπέρασμα: Σε ό,τι αφορά στις 9 Δεσμεύσεις του προτύπου,οι 58 Δήμοι κατέταξαν στην υψηλότερη θέση το τρίπτυχο «Κληρονομιά, Πολυμορφία και Δημιουργικότητα» και τη Δέσμευση 1 «Πολιτιστικά Δικαιώματα» ενώ στη χαμηλότερη θέση τα θέματα που αφορούν σε «Πολιτισμό και Οικονομία». (βλ. γράφημα 1.)

Όπως προαναφέρθηκε ο μ.ό. κατάταξης στο σύνολο των απαντήσεων της Αυτοαξιολόγησης του 2017 ξεπέρασε ελαφρά τον μ.ό. του 2016 (4,5/9), οπότε οι Δήμοι είχαν κατατάξει το επίπεδό τους στην υψηλότερη θέση όσον αφορά στο τρίπτυχο «Πολιτισμός Πληροφορία και Γνώση», σε σχέση με το τρίπτυχο «Κληρονομιά, Πολυμορφία και Δημιουργικότητα» του 2017.

Σημειώνεται πάντως πως στη χαμηλότερη θέση τόσο για το 2016 όσο και για το 2017 παραμένει σταθερά η Δέσμευση 5 «Πολιτισμός και οικονομία»,για μάλλον ευνόητους λόγους εξ αιτίας της γενικότερης οικονομικής κρίσης και της δυσπραγίας των Ο.Τ.Α.(βλ. γράφημα 2.)

 

Γράφημα 2.  Μ.Ο κατάταξης 58 Δήμων στο σύνολο των ερωτήσεων Αυτοαξιολόγησης 2016 -2017

 

Όπως προαναφέραμε 31 από τους 58 Δήμους που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν συμμετάσχει στη διαδικασία της Αυτοαξιολόγησης και το 2016, επιτρέποντάς να εξετασθεί η πολιτιστική πορεία ενός σταθερού δείγματος δήμων. Το γράφημα 3. απεικονίζει τη σύγκριση του μ.ό. κατάταξης των δήμων ανά δέσμευση για τα έτη 2016 και 2017. 

Ο συνολικός μ.ό. στο σύνολο των ερωτήσεων της αυτό-αξιολόγησης σημείωσε σημαντική άνοδο από το 4,5/9 στο 5,0/9. Πέραν της δέσμευσης 2 που σημείωσε τη χαμηλότερη διαφορά, η άνοδος στις υπόλοιπες δεσμεύσεις είναι εμφανής. Τη μεγαλύτερη αύξηση σημειώνει η Δέσμευση 6 “Πολιτισμός, Ισότητα και Κοινωνική Ένταξη“, ακολουθούμενη από τις δεσμεύσεις 9 “Διακυβέρνηση πολιτισμού” και 1 “Πολιτιστικά δικαιώματα”.

 

Γράφημα 3: Μ.Ο κατάταξης 31 Δήμων στο σύνολο των ερωτήσεων Αυτοαξιολόγησης 2016 -2017

 

 

Οι 9 δεσμεύσεις του προτύπου της έρευνας, οι οποίες παρουσιάστηκαν ομαδοποιημένες σε προηγούμενη ενότητα,  παρουσιάζονται στη συνέχεια αναλυτικά ανά θεματική δέσμευση τόσο για τους 58 Δήμους που απάντησαν στην έρευνα του 2017 όσο και για το σταθερό δείγμα των 31 Δήμων που αυτό-αξιολογήθηκαν το 2016 και 2017:

  1. Πολιτιστικά Δικαιώματα
  2. Κληρονομιά, Πολυμορφία και Δημιουργικότητα
  3. Πολιτισμός και Εκπαίδευση
  4. Πολιτισμός και Περιβάλλον.
  5. Πολιτισμός και Οικονομία
  1. Πολιτισμός, Ισότητα και Κοινωνική Ένταξη
  2. Πολιτισμός, Χωροταξία και Δημόσιος Χώρος
  3. Πολιτισμός, Πληροφορία και Γνώση
  4. Διακυβέρνηση Πολιτισμού

 

 

ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Συνολικά οι 58 Δήμοι κατατάσσουν αρκετά ψηλά τον εαυτό τους ως προς την Δέσμευση 1 που αφορά στα πολιτιστικά δικαιώματα. Παρατηρείται,όμως, πολύ χαμηλή κατάταξη στο πεδίο των ερευνών εξιχνίασης προβλημάτων, πιθανόν λόγω λανθασμένων πρακτικών στη ευαισθητοποίηση και συμμετοχή πολιτών στην πολιτιστική ζωή. Αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής στρατηγικής είναι η αξιολόγηση της συλλογικής πορείας ώστε να εντοπιστούν όσο το δυνατόν ευκολότερα και σφαιρικότερα τα ισχυρά και κυρίως τα αδύνατα σημεία της. Οι Δήμοι φαίνεται να έχουν μετατοπίσει  τη προσοχή τους στον εντοπισμό των δυνατών τους σημείων και όχι τόσο των αδυνάτων. Αυτό αντανακλάται έντονα στην απόκλιση της τιμής του Μ.Ο των απαντήσεων της δέσμευσης 1.

Πιο συγκεκριμένα 13 από 58 Δήμους κατέταξαν τον εαυτό τους στο Στάδιο 7 στην ερώτηση 3, που αφορά στην διευκόλυνση της συμμετοχής πολιτών στη λήψη αποφάσεωνενώ, αντιστοίχως, 13 από τους  58 Δήμους κατέταξαν τον εαυτό τους στο Στάδιο 1στην ερώτηση 5 που αφορούσε στην διεξαγωγή ερευνών για προβλήματα(βλ. Γράφημα 4.). Η απόκλιση μεταξύ των σταδίων 7 και 1 είναι αρκετά μεγάλη και απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση και προβληματισμό από τις τοπικές αρχές.

Συνολικά, οι ερωτήσεις που σχετίζονται με έρευνες για την καταγραφή προβλημάτων (δέσμευση 1), ανάλυση εμποδίων και βασικών διεργασιών (δέσμευση 8) ή/και μελέτες για πολιτιστικές επιπτώσεις (δέσμευση 7), ΔΕΝ -φαίνεται να- αντιμετωπίζονται ως προτεραιότητες.

Γράφημα 4. Κατάταξη 58 Δήμων στην ερώτηση 5.

 

Μελετώντας τις απαντήσεις των 58 Δήμων στη δέσμευση 3 “Πολιτισμός και εκπαίδευση” παρατηρείται σχετική αδυναμία στους όρους της πολιτιστικής διαχείρισης (Cultural heritage management) και της πολιτιστικής πολιτικής. Αυτό φυσικά παρουσιάζει ενδιαφέρον,δεδομένου ότι η διαχείριση ως όρος είναι άμεσα συνδεδε-μένος με την στρατηγική. Φαίνεται λοιπόν ελαφρώς και στη δέσμευση 3“Πολιτισμός και εκπαίδευση” η ανάγκη της τοπικής αυτοδιοίκησηςνα υιοθετήσει μια στρατηγική που θαβελτιώσει ουσιαστικάτην διαχείριση της πολιτιστικής πολιτικής των Δήμων. Επιπλέον, εξετάζοντας τον μ.ό.των απαντήσεων στην ερώτηση 10 της δέσμευσης 3 (που αφορά τα πολιτιστικά δικαιώματα και αν αυτά τηρούνται στα εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες κατάρτισης στον πολιτιστικό τομέα) παρατηρούμε μια μεγάλη απόκλιση σε σχέση με τις απαντήσεις των Δήμων στην ερώτηση 1 της δέσμευσης 1 που αφορούσε αποκλειστικά στηντήρηση των πολιτιστικών  δικαιωμάτων (βλ. Γράφημα 5)

 

Γράφημα 5. Διαφορά απαντήσεων μεταξύ δέσμευση1 και 3

 

Συγκριτικά με τις υπόλοιπες δεσμεύσεις, η δέσμευση 5 “πολιτισμός και οικονομία”είναιη μοναδική δέσμευση μεαύξησησε όλες τις απαντήσεις. Μολονότι στονσυγκεντρωτικό μ.ό. κατάταξης των Δήμων η δέσμευση 5 εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλό επίπεδο, ο μ.ό. της ίδιας της δέσμευσης έχει παρουσιάσει άνοδο σε σχέση με το 2016, στοιχείο που αποτελεί φωτεινό σημείο στη σκοτεινή πραγματικότητα της οικονομικής κρίσης που πλήττει την τοπική αυτοδιοίκηση. Ιδιαίτερα ικανοποιητική είναι η άνοδος που εμφανίζεται στις απαντήσεις που αφορούν στα προγράμματα απασχολησι-μότητας των Δήμων και στηνκατοχύρωσητων εργαζομένων στο πολιτισμό. Εκτιμάται ότι η ανάκαμψη της οικονομίας και η οικονομική ‘’απελευθέρωση’’ της τοπικής αυτοδιοίκησης θα ενισχύσουν τη χρηματοδότηση κάθε μορφής δράσης που αφορά τον πολιτισμό.

Μελετώντας τις απαντήσεις των Δήμων στη δέσμευση 6 Πολισμός, ισότητα και κοινωνική ένταξη  αντιλαμβανόμαστε την πρόθεσή τους να προσεγγίσουν και να ενεργοποιήσουν τους πολίτες (“εξασφάλιση πρόσβασης σε πολιτιστικούς χώρους“–δέσμευση 6, ”προώθηση πολιτιστικών εκδηλώσεων“– δέσμευση 2), είναι χαρακτηριστικό ότι σε ερωτήσεις όπως «Αναγνώριση πολυμορφίας- Διαπολιτισμικότητας» και «Υποστήριξη γλωσσικής πολυμορφίας» έδωσαν από τα χαμηλότερα ποσοστά (δέσμευση 2).

Σε ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση και πληροφόρηση, οι Δήμοι, στην πλειοψηφία τους, τα συνδέουν με θεσμούς όπως το σχολείο και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών φορέων, αφήνοντας στις τελευταίες επιλογές ζητήματα όπως η «τοπική εκπαίδευση σε πολιτιστική διαχείριση», οι «επαγγελματίες του πολιτισμού» και οι «ανεξάρτητες πλατφόρμες ΜΚΟ και επαγγελματίες πολιτισμού».

Είναι, επομένως, φανερή η ανάγκη της τοπικής αυτοδιοίκησης να απεγκλωβιστεί από το ‘’δημόσιο’’ και εσωστρεφές πρότυπο λειτουργίας της. Τέλος,κρίνεται αναγκαία η διεύρυνση εναλλακτικών πόρων και συνεργασιών, όπως οι συμπράξεις δημόσιων και ιδιωτικών φορέων.

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 1 : Πολιτιστικά Δικαιώματα

Πρώτα συμπεράσματα / σχόλια :

Σε ότι αφορά τα Πολιτιστικά Δικαιώματα, οι 58 Δήμοι εμφανίζονται κατά μ.ό. σε υψηλό στάδιο, σημειώνοντας την υψηλότερη βαθμολογία στην ερώτηση 3 «Διευκόλυνση συμμετοχής πολιτών στη λήψη αποφάσεων». Συγκεκριμένα, το 2017, στην εν λόγω ερώτηση 13 από τους 58 Δήμους κατέταξαν τον εαυτό τους στο στάδιο 7.

Γράφημα 6. Σύγκριση αποτελεσμάτων Δέσμευσης 1. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

Στις χαμηλότερες βαθμολογίες συναντάμε τις ερωτήσεις 5«Πραγματοποίηση ερευνών για προβλήματα» και 4 «Πολιτιστικές υπηρεσίες στην τοπική κοινωνία».

Συνολικά σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε στις ερωτήσεις 2, 7 και 9, με τις ερωτήσεις 2 και 7 να αφορούν στο γενικό τίτλο της πολιτιστικής πολιτικής και την ερώτηση 9 να αφορά στον «Συσχετισμό ανθρωπίνων και πολιτιστικών δικαιωμάτων» (βλ. Γράφημα 6.)

Ακολουθεί η αναλυτική παρουσίαση ανά Δέσμευση των απαντήσεων συγκριτικά μεταξύ 2016 και 2017 στο σύνολό των 58 Δήμων, καθώς και  για το ιδιαίτερο αντιπροσωπευτικό αποτέλεσμα των 31 Δήμων που έλαβαν μέρος και στις δυο έρευνες (Ερωτηματολόγιο Αυτο-αξιολόγησης)με τα συγκρίσιμα στοιχεία της πολιτιστικής πορείας των Δήμων.

Πρώτα συμπεράσματα / σχόλια :

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Με βάση τις απαντήσεις του σταθερού δείγματος των 31 Δήμων που απάντησαν και στις 2 έρευνες, παρατηρούμε πως οι μεγαλύτερες αποκλίσεις σημειώθηκαν στις ερωτήσεις

1) Τήρηση πολιτιστικών δικαιωμάτων: Οι τοπικές πολιτιστικές πολιτικές αναπτύσσονται ρητά  σύμφωνα με τα πολιτιστικά δικαιώματα; και

2) Κατευθυντήρια πολιτιστική πολιτική: Η Δημοτική αρχή έχει υιοθετήσει ένα κατευθυντήριο κείμενο σχετικό με τα πολιτιστικά δικαιώματα, τις ελευθερίες και τις πολιτιστικές ευθύνες;

Σε αρκετά χαμηλό επίπελο συναντάμε την ερώτηση 5 για την πραγματοιποίηση ερευνών για προβλήματα (ίσως και λόγω της ασάφειας της ερώτησης ως προς τον τύπο των προβλημάτων).(βλ. Γράφημα 6.)

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 2 : Κληρονομιά, Πολυμορφία, Δημιουργικότητα

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Σε ό,τι αφορά τηνΚληρονομιά, Πολυμορφία, Δημιουργικότητα, οι 58 συμμετέχοντες Δήμοι δίνουν κατά Μ.Ο υψηλότερη κατάταξη στην «Προώθηση πολιτιστικών εκδηλώσεων» και μικρότερη στην «Υποστήριξη της γλωσσικής πολυμορφίας» , που φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή δεν απασχολεί ιδιαίτερα τις τοπικές αρχές.

Οι απαντήσεις των δήμων και ο Μ.Ο κατάταξής τους στη δέσμευση 2. δεν έχει παρουσιάσει καμία απολύτως αλλαγή συγκριτικά με το 2016, οπότε δεν παραθέτουμε το συγκριτικό γράφημα.

 

Γράφημα 7. Αποτελέσματα  Δέσμευσης 2. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

Πρώτα συμπεράσματα / σχόλια :

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Επεξεργαζόμενοι τα συγκριτικά αποτελέσματα των 31 Δήμων για το 2016 και 2017 στη δέσμευση 2 παρατηρούμε σημαντική άνοδο στην ερώτηση 7 που αφορά την  υποστήριξη γνωσσικής πολυμορφίας: Υπάρχουν πολιτικές και προγράμματα για την προστασία και την προώθηση της γλωσσικής πολυμορφίας, ειδικότερα όσον αφορά την μειονότητα ή τις μειονοτικές γλώσσες;

Αξίζει να επισημάνουμε τη σημαντική άνοδο που σημειώθηκε με το πέρασμα ενός μόλις έτους από την επανάληψη της αυτοαξιολόγησης στην ερώτηση 7. Ωστόσο,η κατάταξη των δήμων στην εν λόγω ερώτηση παραμένει σταθερή σε ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο που αγγίζει μόλις το 4/9.

Σημαντική αύξηση βαθμολογίας παρατηρείται και στην ερώτηση 12 Προγράμματα διεθνούς πολιτιστικής συνεργασίας: Υπάρχουν προγράμματα διεθνούς πολιτιστικής συνεργασίας που σχετίζονται με την τοπική πολιτιστική ζωή, τα οποία δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην προστασία και την προώθηση της πολιτιστικής πολυμορφίας;

Στο υψηλότερο επίπεδο οι Δήμοι κατατάσσονται στην ερώτηση 4 Προώθηση πολιτιστικών εκδηλώσεων: Η Δημοτική αρχή προωθεί τον εορτασμό πολιτιστικών εκδηλώσεων με στόχο την ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και την υποστήριξη σχέσεων συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων κοινωνικών ομάδων;

Η οργάνωση και πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων αποτελεί ένα ισχυρό προνόμιο σχεδόν για άλλους τους Δήμους της χώρα,ς ιδιαίτερα κατά τη καλοκαιρινή περίοδο στο πλαίσιο οργανωμένων φεστιβάλ ή/και ανεξάρτητων πρωτοβουλιών. (βλ. γράφημα 7.)

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 3 : Πολιτισμός και Εκπαίδευση

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Σχετικά με τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση, οι 58 Δήμοι δίνουν μεγάλη βαθμολογία στην  πληροφόρηση για πολιτιστικές εκδηλώσεις, στη σχέση με το σχολείο και στη συμμετοχή εκπαιδευτικών φορέων σε δράσεις πολιτισμού. Ωστόσο, αρκετά χαμηλά κατατάσσουν το επίπεδό τους σε ότι αφορά στην«τοπική εκπαίδευση σε πολιτιστική διαχείριση».

Η Δέσμευση 3 δεν παρουσιάζει το 2017 αλλαγές συγκριτικά με το 2016 και κινείται στα ίδια επίπεδα.

Πρώτα συμπεράσματα / σχόλια :

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Συγκριτικά με το 2016 οι 31 Δήμοι δεν σημείωσαν ιδιαίτερη άνοδο στη δέσμευση 3Πολιτισμός και Εκπαίδευση, όπου όλες οι ερωτήσεις ξεπερνούν ελαφρά το επίπεδο 5. Στο παραπάνω γράφημα αποτυπώνεται, πάντως, η βούληση γιαάνοδο και βελτίωση στην εν λόγω δέσμευση.

Οι 31 Δήμοι κατατάσσουν και το 2017 χαμηλά τον εαυτό τους στην ερώτηση 9, στοιχείο που υποδεικνύει αδυναμία κατανόησης της σημασίας της πολιτιστικής διαχείρισης. Εντούτοις, η μεγάλη άνοδος που σημείωσαν σε σχέση με πέρσι σηματοδοτεί την ανάγκη τριβής και εξοικείωσης της τοπικής αυτοδιοίκησης με τον πολύπλοκο όρο της πολιτιστικής διαχείρισης

Γράφημα 8. Αποτελέσματα Δέσμευσης 3. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 4 : Πολιτισμός και Περιβάλλον

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Σχετικά με τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον, οι Δήμοι δίνουν μεγάλη βαθμολογία σε ό,τι αφορά σε γαστρονομία και πολιτισμό, ιστορία και πολιτισμό για προώθηση τοπικών προϊόντων, σύνδεση πολιτισμού και περιβάλλοντος,καθώς και αναγνώριση της σημασίας φυσικών χώρων. Αδύνατο σημείο παραμένει η απουσία πλατφορμών σύνδεσης δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του περιβάλλοντος. Η δέσμευση 4 επίσης δεν παρουσιάζει καμία απολύτως αλλαγή συγκριτικά με το 2016.

 

 

Γράφημα 9. Αποτελέσματα  Δέσμευσης 4. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

Πρώτα συμπεράσματα / σχόλια :

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Σχετικά με τους 31 Δήμους που αυτο-αξιολογήθηκαν, ηδέσμευση 4 “Πολιτισμός και περιβάλλον” παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς σημειώνονται τόσο ανοδικές όσο και καθοδικές τάσεις στο διάστημα μεταξύ 2016 και 2017. Στις ερωτήσεις 2., 4, 5 και λιγότεροστην 1. σημειώνεται εντυπωσιακή ανοδική πορεία ενώ, αντιθέτως,στην ερώτηση 10 σημαντική μείωση. Μικρότερη μείωση σημειώθηκε στις ερωτήσεις 3 και 7.

Οι συμμετέχοντες Δήμοι έστρεψαν το βλέμμα τους στους τρόπους προώθησης τοπικών προϊόντων και  στη γαστρονομία όπως διαφαίνεται στο παραπάνω γράφημα ενώ εμφανής είναι η απουσία πλατφορμών σύνδεσης με οργανισμούς ιδιωτικούς και μη που ασχολούνται με το πολιτισμό και το περιβάλλον. (βλ Γράφημα 9)

Παραθέτουμε αναλυτικά το περιεχόμενο των ερωτήσεων που παρουσίασαν άνοδο και κάθοδο αντίστοιχα.

Ανοδική πορεία

2) Σύνδεση πολιτισμού και περιβάλλοντος: Οι τοπικές πολιτιστικές πολιτικές αναγνωρίζουν ρητά τις συνδέσεις μεταξύ του πολιτισμού και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας (π.χ. πρόληψη κινδύνων, ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά τις κλιματολογικές αλλαγές, τον πλούτο και την ευθραυστότητα των οικοσυστημάτων);

4) Ιστορία και πολιτισμός για προώθηση τοπικών προϊόντων: Η ιστορία και ο πολιτισμός  συμπεριλαμβάνονται στις κατευθυντήριες γραμμές για την προώθηση της παραγωγής και της κατανάλωσης τοπικών προϊόντων;

5) Γαστρονομία και πολιτισμός: Η γαστρονομία με βάση τα τοπικά προϊόντα, αναγνωρίζεται ως συστατικό στοιχείο του τοπικού πολιτισμού;

Καθοδική πορεία

3) Ομάδα συνεργασίας πολιτισμού-περιβάλλοντος: Υπάρχει ομάδα εργασίας ή ειδική ομάδα κρούσης (task force) που διασυνδέει την εργασία των τμημάτων της αυτοδιοίκησης που ασχολούνται αντίστοιχα με τον πολιτισμό και το περιβάλλον,

7) Προγράμματα προώθησης παραδοσιακών πρακτικών: Η Δημοτική αρχή θεσπίζει προγράμματα για τη διατήρηση και διάδοση των παραδοσιακών γνώσεων και πρακτικών που συμβάλλουν στην αειφόρο χρήση των φυσικών πόρων.

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 5 : Πολιτισμός και Οικονομία

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Αναλογιζόμενοι τη δυσχερή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα δεν θα περιμέναμετόση μεγάλη άνοδο σε όλες τις ερωτήσεις που αφορούν τη δέσμευση 5. Κατά μ.ό. οι31 Δήμοι από το στάδιο 4,1 που αποτελούσε τον συνολικό μ.ό. της δέσμευσης 5. για το 2016, έφτασαν στο 4,6 το 2017, δηλ. αύξηση μεγαλύτερη από 10%. Παρά την ευχάριστη άνοδο στον συνολικό μ.ό, κατάταξης όμως, το συνολικό επίπεδο της δέσμευση των οικονομικών παραμένει σε αρκετά χαμηλό επίπεδο.

Σχετικά με τον Πολιτισμό και την Οικονομία, έμφαση δίνεται από τους 58 Δήμους στην «κατοχύρωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στον πολιτισμό» και στη «Σύνδεση οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης». Χαμηλότερα κατατάσσονται στις ερωτήσεις 4 και 6 που αφορούν στην «Πληροφόρηση για  δικαιώματα δημιουργών» και στους «Μηχανισμούς χρηματοδότησης».

Συγκριτικά με όλες τις δεσμεύσεις, στην δέσμευση 5 Πολιτισμός και οικονομία παρατηρούνται  οι μεγαλύτερες διαφορές–αποκλίσεις στο διάστημα 2016-2017, αποκλίσεις που φαίνονται ξεκάθαρα στο παρακάτω διάγραμμα. Οι μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στην ερώτηση 5 «Προγράμματα απασχολησιμό-τητας στον πολιτισμό»  και στην ερώτηση 3 «Κατοχύρωση εργαζομένων στον πολιτισμό»

 

Γράφημα 10. Συγκριτικά Αποτελέσματα  Δέσμευσης 5. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 6 : Πολιτισμός, Ισότητα και Κοινωνική Ένταξη

Γράφημα 11. Απόκλιση τιμής για τους 31 δήμους που αυτοαξιολογήθηκαν 2016-2017

 

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Σχετικά με τον Πολιτισμό, την Ισότητα και την Κοινωνική Ένταξη οι Δήμοι αυτο-αξιολογούνται με μεγαλύτερη, συγκριτικά, βαθμολογία ως προς την εξασφάλιση της «προσβασιμότητας όλων σε πολιτιστικούς χώρους» και την «ενσωμάτωση του πολιτισμού σε κοινωνικές πολιτικές». Η χαμηλή βαθμολογία των ικανοτήτων των επαγγελματιών κοινωνικών υπηρεσιών/οργανώσεων προφανώς υποδεικνύει απουσία προγραμμάτων, που θα ενίσχυαν την ικανότητα αξιολόγησης και διαχείρισης των πολιτιστικών παραγόντων χωρίς την ανάγκη εμπλοκής με τις δημόσιες υπηρεσίες. Συγκριτικά με το 2016 η δέσμευση 6 δεν παρουσιάζει καμία απολύτως μεταβολή.

Γράφημα 12. Αποτελέσματα   Δέσμευσης 6. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Αντιθέτως, για το σταθερό δείγμα των 31 Δήμων, η δέσμευση 6 “Πολιτισμός, Ισότητα και Κοινωνική Ένταξη” παρουσιάζει εντυπωσιακή άνοδο.(βλ. Γράφημα 11) Φαίνεται πως οι ελληνικοί Δήμοι στοχεύουν σταδιακά στην πλήρη ένταξη όλων των κοινωνικών ομάδων στον πολιτισμό, στη βελτίωση και στον εκδημοκρατισμό των υπηρεσιών τους. Όπως φαίνεται και στο παραπάνω γράφημα, ραγδαία άνοδος σημειώθηκε με βάση τις απαντήσεις στην ερώτηση 10 “Προγράμματα πολιτιστικής καινοτομίας: Υπάρχουν πολιτιστικά προγράμματα καινοτομίας για νέους που προωθούν την κοινωνική ένταξη και γνώση των πολιτιστικών κωδικών συμπεριφοράς στις σχέσεις μεταξύ πολιτισμού, ισότητας, ψηφιακών πολιτιστικών περιβαλλόντων και κοινωνικής ένταξης;”(βλ. Γράφημα 12)

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 7 :  Πολιτισμός, Χωροταξία και Δημόσιος Χώρος

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Σχετικά με τον Πολιτισμό, τη Χωροταξία και το Δημόσιο Χώρο, οι 58 Δήμοι κρίνουν ότι είναι εξελιγμένοι οι τομείς της αναγνώρισης δημοσίων χώρων ως δημοσίων αγαθών και η σχεδίαση νέων έργων υποδομής ως μέρος ενός πολιτιστικού οικοσυστήματος. Σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης βρίσκεται η χρήση οδηγού αναφοράς για «πολιτιστική επίδραση –αξιολόγηση» στις πολιτικές αστικού σχεδιασμού.

 

Γράφημα 13. Αποτελέσματα  Δέσμευσης 7. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Σχετικά με τους 31 συμμετέχοντες Δήμους, στην κορυφή της δέσμευσης 7 βρίσκεται η ερώτηση

8) Δημόσιοι χώροι ως δημόσια αγαθά: Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα των δημόσιων χώρων που, χάρη στο συμβολισμό τους, αναγνωρίζονται ως δημόσια αγαθά;  Και ακολουθεί η συναφής ερώτηση

7) Αναγνώριση ρόλου δημόσιου χώρου: Η τοπική κυβέρνηση αναγνωρίζει τους δημόσιους χώρους, όπως δρόμους, πλατείες, και σε άλλες περιοχές της πόλης ως το κλειδί για εξεύρεση οικονομιών πόρων για την πολιτιστική αλληλεπίδραση και τη συμμετοχή;

Αντιθέτως σε χαμηλό επίπεδο βρίσκεται η ερώτηση 2 “Πολιτιστικές επιπτώσεις – αξιολόγηση: Υπάρχει ένας οδηγός αναφοράς για την «πολιτιστική επίδραση- αξιολόγηση» που αναπτύχθηκε για καθημερινή χρήση στις πολιτικές αστικού σχεδιασμού, καθώς και ένα πρόγραμμα  για να υποστηρίξει τη χρήση του;”Παρόλο που έχει κατανοηθεί ο ρόλος του δημόσιου χώρου, δεν υπάρχει αξιοποιήσιμο εγχειρίδιο αξιολόγησης. (βλ. Γράφημα 13.)

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 8 : Πολιτισμός – Πληροφορία- Γνώση,

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Σχετικά με το τρίπτυχο Πολιτισμός – Πληροφορία- Γνώση, που έχει την υψηλότερη θέση στο γενικό Μ.Ο του συνόλου της αυτό-αξιολόγησης, ο Μ.Ο ανά ερώτηση είναι αρκετά χαμηλός. Την υψηλότερη θέση κατέχουν οι απαντησεις στις ερωτήσεις 1 και 4 “εγγύηση νομοθεσίας για  πολιτιστική έκφραση και τα τοπικά ΜΜΕκαι αντικειμενικότητα”,ενώ  πολύ χαμηλά συναντάμε τηνερώτηση 10, που αφορά  στην ενημέρωση των επαγγελματιών του πολιτισμού σε νέες μορφές πρόσβασης και αναπαραγωγής.

 

Γράφημα 14. Αποτελέσματα  Δέσμευσης 8. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Στις περισσότερες ερωτήσεις της δέσμευσης 8 έχει σημειωθεί άνοδος. Οι 31 συμμετέχοντες Δήμοι κατέταξαν τον εαυτό τους σε χαμηλό επίπεδο στην ερώτηση 10 που αφορά στην ενημέρωση επαγγελματιών πολιτισμού σε νέες μορφές πρόσβασης και αναπαραγωγής: Υπάρχουν καταρτίσεις ή δραστηριότητες ευαισθητοποίησης για πολιτιστικούς επαγγελματίες σχετικά με τις πολιτιστικές, κοινωνικές και οικονομικές  επιπτώσεις των υφιστάμενων και αναπτυσσόμενων μορφών πολιτιστικής πρόσβασης και αναπαραγωγής, όπως τα πνευματικά δικαιώματα,IPRs, και τα λογισμικά ανοιχτού κώδικα;(βλ. Γράφημα 14)

 

 

ΔΕΣΜΕΥΣΗ 9 : Διακυβέρνηση του Πολιτισμού

Δείγμα 58 Δήμων (2017)

Στα ερωτήματα σχετικά με την Διακυβέρνηση του Πολιτισμού οι 58 Δήμοι εμφανίζονται υψηλά στην κατάταξη όσον αφορά τα πολιτιστικά ιδρύματα με δημόσια στήριξη. Το γεγονόςαυτό αντανακλά και την έντονη δράση τους κατά την περίοδο της κρίσης και,καθόλου περιέργως, την μεγάλη επιφυλακτικότητά τους ως προς την ανάγκη ύπαρξης μιας ανεξάρτητης πλατφόρμας ΜΚΟ και επαγγελματιών πολιτισμού, γεγονός που μάλλον υποδηλώνειεπιφυλακτικότητα και συγκράτηση.

Συγκριτικά με το 2016 η δέσμευση 9. παρουσιάζει αξιοσημείωτες αλλαγές σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις οι οποίες φαίνονται ξεκάθαρα στο παρακάτω γράφημα. Παρόλη την επιφυλακτικότητα των δήμων απέναντι στις ΜΚΟ παρατηρείται εμφανώς μεγάλη αύξηση στην ερώτηση 9 κάτι που πιθανότατα αντικατοπτρίζει μία προσπάθεια στροφής της τοπικής αυτοδιοίκησης προς τον ιδιωτικό τομέα, τις  ΜΚΟ και τους ανεξάρτητους επαγγελματίες του πολιτισμού. Επιπλέον σημειώθηκε σημαντική άνοδος στην ερώτηση 10 που αφορά προγράμματα κατάρτισης για προώθηση πολιτιστικής ζωής.

 

Γράφημα 15. Συγκριτικά Αποτελέσματα  Δέσμευσης 9. α) για 58 Δήμους και β) 31 Δήμους

 

Δείγμα 31 Δήμων (2016-2017)

Η δέσμευση 9 αποτελεί, όπως προαναφέραμε, μια από τις 3 δεσμεύσεις με τις μεγαλύτερες αποκλίσεις με σχέση με 2016. Οι 31 δήμοι κατατάχτηκαν υψηλά στην ερώτηση 5:τα πολιτιστικά ιδρύματα που λαμβάνουν δημόσια στήριξη είναι διαφανή, υπεύθυνα και αξιολογούν τις δημόσιες υπηρεσίες που παρέχουν, ενώ οι πολίτες εκπροσωπούνται στα διοικητικά τους συμβούλια; Αρκετά χαμηλά κατατάχθηκαν στην ερώτηση 9:Ανεξάρτητη πλατφόρμα ΜΚΟ και επαγγελματιών πολιτισμού: Μια ανεξάρτητη πλατφόρμα της κοινωνίας των πολιτών, ή το δίκτυο της κοινωνίας, που περιλαμβάνει τους πολίτες και τους επαγγελματίες του πολιτισμού από όλους τους τομείς είναι καθιερωμένη; (βλ. Γράφημα 15)

Η γνώμη σου μετράει!

 

Ο πολιτισμός οφείλει να είναι πολυφωνικός και για όλους !

https://docs.google.com