Σα. Απρ 27th, 2024

Αυτοκίνητα για νέους οδηγούς; Γιατί να μην πάρεις φθηνό και παλιό

Driver's hands and car dashboard.

Κοινοποίηση ειδήσεων

Ψάχνοντας για τα πρώτα τους αυτοκίνητα, οι περισσότεροι νέοι οδηγοί στρέφονται στα μεταχειρισμένα. Το χαμηλό κόστος, αλλά και η απαλλαγή από το άγχος του καινούργιου, φαίνεται να είναι οι κύριοι λόγοι που επιλέγουν παλαιότερα μοντέλα, με το σκεπτικό αυτό να μην είναι τελείως λάθος. Ένας νέος οδηγός θα χρειαστεί αρκετά χιλιόμετρα μέχρι τελικά να συνηθίσει την οδήγηση, αλλά και τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στους ελληνικούς δρόμους. Αυτό όμως που είναι λάθος, έως και επικίνδυνο, είναι η επιλογή παμπάλαιων και κακοσυντηρημένων, φθηνών αυτοκινήτων. Από τα… αρχαία αυτοκίνητα του «χιλιάρικου» μέχρι ενός ολοκαίνουργιου, υπάρχουν πολλά ενδιάμεσα στάδια, τα οποία είναι σαφώς προτιμότερα. 

Βλέπετε, οι περισσότεροι νέοι οδηγοί θέλουν ένα πολύ παλιό και φθηνό αυτοκίνητο για να μάθουν χωρίς να αγχώνονται αν θα το χτυπήσουν σε μια γωνία ή αν θα το γρατσουνίσουν στο ξεπαρκάρισμα. Όμως, συνήθως ένα πολύ φθηνό αυτοκίνητο έχει και ένα βεβαρημένο ιστορικό να το συνοδεύει. Και τις πιο πολλές φορές, κρυφό, με τον νέο ιδιοκτήτη να μην έχει ιδέα σχετικά με την κακή κατάσταση των μηχανικών μερών. Η καλύτερη λύση είναι να αγοραστεί ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν θα είναι πολύ φθηνό μεν, αλλά θα βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση. Ανάλογα με την αγοραστική δύναμη κάθε νέου οδηγού, το «φθηνό» έχει άλλη έννοια. Κάποιοι, εννοούν μοντέλα με 3-4 χιλιάδες ευρώ, άλλοι, με 10-12 χιλιάδες ευρώ. 

Γενικότερα, πάντως, με περίπου 5 χιλιάδες ευρώ υπάρχουν στην αγορά πολλά αξιοπρεπή αυτοκίνητα, πιθανότατα σε καλή κατάσταση, ενώ αν ο αγοραστής είναι τυχερός, μπορεί να βρει και κανένα από «πρώτο χέρι», φροντισμένο και σωστά συντηρημένο. Η μεγάλη διαφορά συγκριτικά με τα αυτοκίνητα «του χιλιάρικου» είναι ότι μιλάμε συνήθως για όχι και πάρα πολύ παλιά αυτοκίνητα. Ένα μοντέλο του 2005 ας πούμε, έχει φρένα με ABS, τουλάχιστον τέσσερις αερόσακους, ανθεκτικό αμάξωμα με ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, ακόμη και ESP με Traction Control σε κάποιες πιο πλούσιες εκδόσεις. Η ύπαρξη του στοιχειώδους εξοπλισμού ασφαλείας δίνει τη σιγουριά ότι σε ένα ενδεχόμενο τρακάρισμα, τα αποτελέσματα δεν θα είναι θλιβερά. 

Ένας νέος οδηγός δεν αποκλείεται να εμπλακεί σε κάποιο (συνήθως μικρής έκτασης) ατύχημα, άρα η ασφάλειά του θα πρέπει να τοποθετηθεί ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του. Ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι θα καθυστερήσει για μερικούς μήνες την αγορά του αυτοκινήτου μέχρι να μαζέψει τα λεφτά ή ότι θα βάλει μερικές δόσεις για να το αποκτήσει. Καλύτερα να αργήσει να κάνει το πρώτο βήμα ή να δυσκολευτεί λίγο παραπάνω, παρά να αγοράσει ένα σάπιο αυτοκίνητο με μηδενική ασφάλεια. Φυσικά, το αμέσως επόμενο κεφάλαιο είναι οι ανέσεις. Όπως είπαμε, ένα μοντέλο του 2005 έχει κάποιο εξοπλισμό προστασίας σε ατύχημα, αλλά και διάφορα άλλα στοιχεία που κάνουν την εμπειρία χρήσης ενός αυτοκινήτου καλύτερη. 

Κλιματισμός, υποβοηθούμενο τιμόνι, ηλεκτρικά παράθυρα-καθρέπτες και πολλά ακόμη, είναι πολύτιμοι σύμμαχοι για την καθημερινότητα που σε βάθος χρόνου θα εκτιμηθούν. Αν ένας νέος οδηγός συνηθίσει σε ένα πολύ παλιό αυτοκίνητο, δεν θα του είναι εύκολο μετά να προσαρμοστεί σε ένα πιο σύγχρονο και θα πρέπει και πάλι να περάσει από «μεταβατικό στάδιο» έως τη στιγμή που θα πάρει και πάλι τον αέρα. Επίσης, αν κυκλοφορεί το καλοκαίρι χωρίς κλιματισμό και προσπαθήσει να παρκάρει σε ένα στενό χωρίς υδραυλικό τιμόνι, η κατάσταση θα είναι ανυπόφορη και δεν αποκλείεται να αποκτήσει εντελώς λάθος άποψη για την οδήγηση και τα αυτοκίνητα γενικότερα, διαγράφοντας το κίνητρο χρήσης προσωπικού οχήματος στην καθημερινότητα. 

Συνοψίζοντας, ένας νέος οδηγός που θέλει να πάρει το δικό του αυτοκίνητο, θα πρέπει με βάση τα οικονομικά του κριτήρια να επιλέξει και το ιδανικό όχημα. Αν υπάρχουν οικονομικές δυσκολίες, είναι προτιμότερο να κάνει υπομονή και να αγοράσει αργότερα το δικό του αμάξι, παρά να πάρει ένα κακοσυντηρημένο «χρέπι» που θα παρουσιάζει συνέχεια ζημιές και θα του τρώει λεφτά. Εκτός από τη σταδιακή «χρηματική διαρροή» θα κινδυνεύει συνεχώς, αφού είναι δεδομένο ότι σε ένα τρακάρισμα, η παρεχόμενη ασφάλεια θα είναι σχεδόν μηδαμινή. Τα αυτοκίνητα των περίπου 4-5 χιλιάδων ευρώ μπορούν εύκολα να παίξουν τον ρόλο του πρώτου αυτοκινήτου, προσφέροντας σαφώς καλύτερη ασφάλεια, άνεση και αξιοπιστία. Για αυτό και είναι προτιμότερο να στραφούν προς τα εκεί, τουλάχιστον μέχρι να αποκτήσουν την απαιτούμενη εμπειρία. Ύστερα, η μετάβαση σε ένα ακριβότερο και πιο σύγχρονο μεταχειρισμένο ή ακόμη και σε ένα καινούργιο, αν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, θα είναι σαφώς πιο ομαλή και ευχάριστη.