Σα. Απρ 20th, 2024

Λιμάνια, δρόμοι και άλλες υποδομές προς πώληση – Υψηλή η ζήτηση για το “τόξο της Εγνατίας”

Κοινοποίηση ειδήσεων

Αλεξανδρούπολη Ηγουμενίτσα Κέρκυρα Καβάλα βγαίνουν εντός του 2018.

Η ιδιωτικοποίηση 4 λιμανιών μέχρι τα τέλη του 2018 αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ.

Πρόκειται για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης της  Ηγουμενίτσας και της Καβάλας που ουσιαστικά βρίσκονται στις απολήξεις της Εγνατίας Οδού η ιδιωτικοποίηση της οποίας θα δημιουργήσει ένα ευρύτερο επενδυτικό κοκτέιλ για τη Βόρειο Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό ενδιαφέρον παρουσιάζει και από τουριστικής πλευράς το λιμάνι της Κέρκυρας. Ειδικά για τα 10 περιφερειακά λιμάνια, όπου προωθείται το μοντέλο παραχώρησης δραστηριοτήτων, το ΤΑΙΠΕΔ έχει στα χέρια του μελέτη από ανεξάρτητους συμβούλους για τις δυνατότητες αξιοποίησης τους.

Σκοπός της μελέτης ήταν να διερευνηθούν και να αναδειχθούν οι δυνατότητες κάθε ενός Οργανισμού Λιμένα, ώστε το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, να αποφασίσει πλέον την στρατηγική και τα επόμενα βήματα ως προς την αξιοποίησή τους.

Δηλαδή για το πόσα έτη θα παραχωρηθούν, για την έκταση σε κάθε λιμάνι που θα παραχωρηθεί, καθώς και τη δυνητική αξιοποίηση των χέρσων τμημάτων είτε για οικιστική είτε για εμπορική χρήση.

Τα παραπάνω λιμάνια διαμορφώνουν, μαζί με τον Λιμένα της Θεσσαλονίκης ένα αναπτυξιακό τόξο που διατρέχει την Βόρεια Ελλάδα σε όλο το μήκος της και φέρεται να αποτελούν την προτεραιότητα του Ταμείου.

Αναμφίβολα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αποτελέσει πεδίο μάχης για δυνητικούς επενδυτές και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Ειδικότερα τρεις αμερικανικοί κολοσσοί, εταιρείες παγκόσμιου βεληνεκούς, έρχονται στην Αλεξανδρούπολη και θα έχουν ανάμιξη τόσο τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, όσο και στο λιμάνι της πόλης, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δημήτρης Παπαδημητρίου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Παπαδημητρίου, επιβεβαίωσε ότι η Tellurian Energy θα εισέλθει στο μετοχικό σχήμα της κοινοπραξίας που αναπτύσσει τον πλωτό σταθμό LNG, αποκτώντας το υπόλοιπο 20% που έχει μείνει από την κοινοπραξία και μαζί με την Gas Log του ομίλου Λιβανού, την ΔΕΠΑ, την Gaztrade του ομίλου Κοπελούζου και την βουλγαρική Bulgargaz, θα προχωρήσουν στο τεράστιο αυτό έργο.

Επίσης, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, επιβεβαίωσε ότι η επίσης αμερικανική Cheniere έχει αποφασίσει να πουλήσει με βάση την Ελλάδα φυσικό αέριο στην αγορά της ΝΑ Ευρώπης και φυσικά θα έχει επίσης ανάμιξη στον LNG της Αλεξανδρούπολης.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο αφορά το αδειοδοτημένο από το 2011 έργο της εταιρείας Gastrade με αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κ.μ. LNG και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο ελληνικό σύστημα της τάξης των 17 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων την ημέρα.

Στόχος είναι η τροφοδοσία με αμερικανικό LNG και των βαλκανικών χωρών μέσω της ελληνοβουλγαρικής διασύνδεσης IGB.

Υπάρχει και μια τρίτη εταιρεία, το όνομα της οποίας απέφυγε να αποκαλύψει ο κ. Παπαδημητρίου, η οποία ενδιαφέρεται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Εγνατία Οδός

Η υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος είναι την 16ς Φεβρουαρίου 2018 και οι γνωρίζοντες αναφέρουν ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον θα είναι μεγάλο τόσο από κατασκευαστές, όσο και από διαχειριστές αυτοκινητόδρομων, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το μεγάλο στοίχημα για το ΤΑΙΠΕΔ είναι εάν θα καταφέρει να ολοκληρώσει το διαγωνισμό για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου μέσα στο 2018.

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων.

Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης.

Ο οδικός άξονας συνδέεται με την Αλβανία, την πΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω έντεκα καθέτων οδικών αξόνων.

Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα, θα αποτελέσουν μέρος της σύμβασης παραχώρησης.

Πρόκειται για τον οδικό άξονα Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, που οδηγεί στην Αλβανία, τον οδικό άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι, που οδηγεί στην ΠΓΔΜ και τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, που οδηγεί στη Βουλγαρία.

Οι μνημονιακές απαιτήσεις θέλουν εφέτος έσοδα 2 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις και οι δανειστές έχουν στρέψει την προσοχή τους στο πεδίο αυτό, θεωρώντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει συζήτηση για διευθέτηση του χρέους εάν δεν παρουσιάσει και η Ελλάδα απτά αποτελέσματα, καθώς τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ κατευθύνονται αποκλειστικά για την ελάφρυνση του χρέους.

Η πώληση του ΔΕΣΦΑ, η πώληση του 67% του ΟΛΘ, η ολοκλήρωση του Ελληνικού, η Εγνατία Οδός, το ΔΑΑ, ο ΟΤΕ, τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΠΑ και κάποια από τα περιφερειακά λιμάνια είναι ο βασικός άξονας προτεραιοτήτων και αυτά που θα «τρέξουν» το άρμα των εσόδων για το ΤΑΙΠΕΔ, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ στενό, αφού το συμπληρωματικό μνημόνιο που δημοσιεύθηκε προ λίγων ημερών προβλέπει ότι μέσα στο δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου θα πρέπει να έχουν εκκινήσει τουλάχιστον 3 ακόμη διαγωνισμοί: η πώληση του 5% του ΟΤΕ, η πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος», η παραχώρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης κλπ.

Το Ταμείο, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει παραλάβει τις εισηγήσεις των στρατηγικών συμβούλων και πλέον καλείται να αποφασίσει ποιο δρόμο θα ακολουθήσει για καθένα από αυτά τα assets, ενώ όπως αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα ο ΕΤ της Κυριακής στο πλάνο υπάρχουν και ενδεχόμενα αξιοποίησης εργαλείων των κεφαλαιαγορών, πρωτίστως για τις εισηγμένες που έχει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς τόσο ο Άρης Ξενόφος, Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, όσο και ο Ριχάρδος Λαμπίρης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ταμείου, είναι γνωστές των χρηματαγορών.

Χάρης Ντιγριντάκης

(από το : tourismtoday.gr)