Πα. Μάι 3rd, 2024

Το πιο γρήγορο σύστημα thru-axle είναι ελληνικό!

Κοινοποίηση ειδήσεων
Ο Παναγιώτης Θεοχάρης, μηχανικός, ιδιοκτήτης ποδηλατικού καταστήματος, του πρώτου Zwift Center στην Ελλάδα και επίσημος μηχανικός της SEG Racing Academy, καινοτομεί δημιουργώντας το πιο γρήγορο σύστημα thru-axle της παγκόσμιας αγοράς αυτή τη στιγμή.

Φωτό: MBike Με την ενσωμάτωση των δισκοφρένων στα ποδήλατα δρόμου, τα δεδομένα έχουν αλλάξει… Η σχεδίαση των πλαισίων ακολουθεί νέες τάσεις με αεροδυναμικές επιρροές, εσωτερική δρομολόγηση των καλωδίων και συστήματα thru-axle στα dropouts του πιρουνιού και του οπίσθιου τριγώνου.

Τα δισκόφρενα έχουν γίνει το νεο standard και η πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού, θέλοντας και μη, τα έχει αποδεχθεί και τα επιλέγει.

Σιγά σιγά καθιερώνονται και στον κόσμο του World Tour, χωρίς όμως να τα έχουν αποδεχθεί όλες οι ομάδες, αφού υπάρχουν κάποια μειονεκτήματα που δεν έχουν ακόμα επιλυθεί, με αποκορύφωμα το σύστημα thru-axle που καθιστά τη δουλειά των μηχανικών πιο πολύπλοκη σε αγωνιστικές συνθήκες, καθώς απαιτεί περισσότερο χρόνο στην αφαίρεση και επανατοποθέτηση του τροχού, απο ότι με ένα συμβατικό σύστημα QR.

Ο Πάνος Θεοχάρης μας παρουσιάζει το δημιούργημά του

Γνώστης του αντικειμένου και με μεγάλη αγωνιστική εμπειρία τόσο στο ποδήλατο όσο και στη μοτοσυκλέτα, ο Παναγιώτης Θεοχάρης, εστιάζοντας στον πυρήνα του προβλήματος, ως προς τη λειτουργία ενός συστήματος thru-axle, ερχεται να προτείνει ένα πανέξυπνο και εξαιρετικά απλό στη λειτουργία του σύστημα thru-axle.

Θα πρέπει να αναφέρουμε πως το σύστημα αποτελεί κατοχυρωμένη πατέντα.

Thru Axle System
Το σύστημα thru-axle αποτελείται από δύο τμήματα: τον άξονα και το βιδωτό σύστημα ασφάλισης

Το θετικό της υπόθεσης είναι πως το σύστημα thru-axle του Παναγιώτη Θεοχάρη είναι συμβατό με το υπάρχον standard που χρησιμοποιούν οι εταρείες κατασκευής πλαισίων. Μπορεί δε να τοποθετηθεί χωρίς καμία τροποιήση στα dropouts, καθώς αποτελείται από δυο τμήματα: τον άξονα και το σύστημα ασφάλισής του που βιδώνει από την εξωτερική μεριά του δεξιού dropout.

Το σύστημα ασφάλισης βιδώνει από την εξωτερική μεριά στο σπείρωμα του dropout

Μία τελείως διαφορετικά προσέγγιση 

Τα ήδη υπάρχοντα συστήματα thru-axle χρησιμοποιούν έναν άξονα αλουμινίου που στο ένα άκρο του φέρει σπείρωμα Μ12 Χ1,5 και στο άλλο άκρο υπάρχει ένας έκεντρος μοχλός. Αφού ο άξονας βιδώσει επάνω στο πιρούνι του ποδηλάτου, το οποίο και αυτό φέρει μια οπή με εσωτερικό σπείρωμα Μ12Χ 1,5, με τη χρήση του έκεντρου μοχλού γίνεται η σύσφιξη του τροχού.

Μειονέκτημα του συγκεκριμένου συστήματος είναι πως συχνά ο μηχανικός ή ο αναβάτης, λόγω βιασύνης ή λόγω απροσεξίας, βιδώνει τον άξονα με λανθασμένο τρόπο ,έτσι ώστε να μη διασφαλίζεται η σωστή λειτουργία του τροχού, αλλά προ πάντων η ασφάλεια του αναβάτη.

Ως γνωστόν, τα περισσότερα αγωνιστικά ποδήλατα της αγοράς φέρουν στο κάτω άκρο του πιρουνιού μια διαμπερή οπή στο ένα dropout του πιρουνιού και μια διαμπερή οπή που φέρει διαμπερές σπείρωμα Μ12 Χ1,5 στο άλλο.

Το ίδιο ισχύει και για το οπίσθιο τρίγωνο του πλαισίου. Το σύστημα του Παναγιώτη Θεοχάρη, εκμεταλλεύεται την οπή με το σπείρωμα, βιδώνοντας το μηχανισμό ταχείας σύνδεσης/αποσύνδεσης.

Επίσης, χρησιμοποιείται ένας άξονας αλουμινίου 12 χιλιοστών στον οποίο, στο ένα άκρο του είναι βιδωμένος ένας έκκεντρος μοχλός. Στο άλλο άκρο του άξονα υπάρχει βιδωμένο ένα ειδικά διαμορφωμένο άκρο, το οποίο διασφαλίζει την εύκολη γρήγορη και ασφαλή σύνδεση/αποσύνδεση του άξονα, χωρίς να απαιτείται συγκεκριμένη θέση εισαγωγής του άξονα στην οπή του τροχού. 

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του συστήματος του Παναγιώτη Θεοχάρη είναι η εύκολη, γρήγορη και ταυτόχρονα ασφαλής σύσφιξη του τροχού από οποιοδήποτε χρήστη/μηχανικό, χωρίς ειδικά εργαλεία και κυρίως χωρίς καμία απολύτως επέμβαση στο ποδήλατο τηρώντας έτσι τις προδιαγραφές που θέτει ο κατασκευαστής. 

Ο συγκεκριμένος μηχανισμός αποτελείται από 8 κομμάτια:

  1. Κυρίως σώμα: είναι ένα κυλινδρικό εξάρτημα το οποίο στο ένα άκρο του φέρει σπείρωμα Μ12 Χ1,5 και μια οπή 8 χιλιοστών.
    Υλικό κατασκευής: 1.6582, υλικό το οποίο επιλέχθηκε έπειτα από πολλά πειράματα και αρκετή μελέτη
  2. Πειράκια: δυο κυλινδρικά εξαρτήματα
  3. Ροδέλα: είναι ένα δαχτυλίδι το οποίο τοποθετείται πίσω απο τα πειράκια
    Υλικό κατασκευής: Ορείχαλκος CW504L
  4. Ελατήριο πιέσεως 1: είναι ένα εξάρτημα το οποίο τοποθετείται πίσω από τη
    ροδέλα, με σκοπό την προέντασή της.
    Υλικό κατασκευής: Ανοξείδωτος χάλυβας 1.4305
  5. Καπέλο: είναι ένα κυλινδρικό εξάρτημα το οποίο τοποθετείται πάνω από τα
    παραπάνω αναφερόμενα εξαρτήματα, με σκοπό τη διευκόλυνση της κίνησης των πείρων
    Υλικό κατασκευής: Αλουμίνιο 5083
  6. Ασφάλεια: Είναι ένα τυποποιημένο εξάρτημα βάση DIN 471 το οποίο διασφαλίζει τη συναρμογή του μηχανισμού.
    Υλικό κατασκευής: Ανοξείδωτος χάλυβας 1.4305
  7. Ελατήριο πιέσεως 2: είναι ένα εξάρτημα το οποίο τοποθετείται μέσα στην οπή του κυρίους σώματος με σκοπό την προ ένταση του άξονα και την καλύτερη ασφάλισή του
    Υλικό κατασκευής: Ανοξείδωτος χάλυβας 1.4305
  8. Άκρο άξονα: είναι ένα ειδικά διαμορφωμένο άκρο το οποίο επιτρέπει την εύκολη, γρήγορη και ασφαλή σύσφιξη του τροχού
    Υλικό κατασκευής: 1.6582, υλικό το οποίο είναι ικανό να αντεπεξέλθει στις αναπτυσσόμενες τάσεις. 

Το σύστημα thru-axle και ο τρόπος λειτουργίας του σε εικόνες

Βήμα 1: ανοίγουμε το λεβιεδάκι
Βήμα 2: απασφαλίζουμε τον άξονα πιέζοντας την ασφάλεια προς έξω
Βήμα 3: αφαιρούμε τον άξονα
Βήμα 4: ο τροχός είναι έτοιμος για αφαίρεση και επανατοποθέτηση στα dropouts
Βήμα 5: επανατοποθέτηση τροχού
Βήμα 6: επανατοποθετούμε τον άξονα
Βήμα 7: πιέζουμε ταυτόχρονα με τα δύο χέρια τον άξονα και το κουμπί ασφάλισής του από την απέναντι μεριά
Βήμα 8: κλείνουμε το λεβιεδάκι και είμαστε έτοιμοι για οδήγηση!

Το καινότομο σύστημα thru-axle του Παναγιώτη Θεοχάρη έχει δοκιμαστεί εκτεταμένα απο τον ταλαντούχο έλληνα αναβάτη της SEG Racing Academy, Γιώργο Σταυράκακη, κάτω απο τις πιο απαιτητικές συνθήκες οδήγησης και με απόλυτη επιτυχία.

Ήδη έχει φτάσει στα χέρια ξένων εταιρειών οι οποίες έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την εξέλιξή του.

Προς το παρόν λοιπόν, το σύστημα – αν και πλήρως λειτουργικό – βρίσκεται σε μορφή εξέλιξης, με τον Παναγιώτη να δοκιμάζει συνεχώς νέα υλικά για την κατασκευή του. Ως εκ τούτου, δεν έχουμε ακόμα ακριβή πληροφόρηση για το συνολικό βάρος του συστήματος.